Det är två branscher som skiljer sig mycket åt men de har också mycket gemensamt. Det som är viktigt i båda branscherna är framför allt att man har fokus på kunden. Båda har abonnemangskunder som bygger på att vi har en hög lojalitet hos våra kunder, att vi lyssnar på vad de vill och investerar i kunderbjudandet. När jag jobbade på Synsam gick vi igenom en stor tillväxtresa där det var fokus på innovation och kunderbjudandet och det hände mycket på kort tid. Då är det viktigt att det som ledningen vill genomföra implementeras på ett effektivt sätt och framförallt att man får med sig alla medarbetare. På Sector Alarm står vi lite inför samma typ av tillväxtresa och för att driva medarbetarna framåt är bolagets värderingar avgörande. Både på Synsam och Sector Alarm är det en stark kultur med bra ledarskap och man lyssnar mycket på medarbetarna. Jag trivs fantastiskt bra på Sector Alarm och tycker det är spännande och roligt att få lära känna en helt ny bransch.
Jag kom till Sector Alarm mitt i pandemin så för mig var det en speciell start att komma in när delar av verksamheten var pausad och kollegor jobbade hemifrån. Våren var utmanande för företaget och vi stod inför en stor prövning där både våra styrkor och svagheter ställdes på prov. Tack vare att vi har väldigt engagerade medarbetare och ett stort driv inom bolaget så har vi ändå klarat det väldigt bra internt och nu är vi på banan igen. Vi var måna om att få igång verksamheten och har haft stort fokus på att försöka minimera oron hos medarbetarna. Nu är verksamheten i full gång och det är hög energi. Vi är ett starkt bolag som vågar chansa och se möjligheter.
Att man ska våga chansa på något nytt. Jag trivdes bra i Stockholm, både på jobbet och privat men ändå vågade vi chansa på något nytt som vi inte visste vart det skulle leda men som blev jättebra. Ibland blir man för bekväm med de kontakter man har och den situation man befinner sig i så mitt råd är även att man ska ta initiativ till nya kontakter och vara nyfiken på förändringar och tänka att även i en mindre stad så finns det stora möjligheter.
Jag tycker att processen med Maquire var bra på det sättet att ni verkligen lärde känna mig och jag er. Det var inte bara intervjuer som gjorde att jag fick en bild av jobbet och arbetsuppgifterna utan jag fick även en förståelse av vad det är för typ av bolag som man kommer till – det är viktigt att känna till vad det är för miljö och kultur.