Som mycket annat i livet har saker skett av en slump. Jag har under hela mitt arbetsliv jobbat med någon form av försäljning och i slutet av 90-talet arbetade jag inom bemanning- och rekryteringsbranschen som då var i stark tillväxt. Det var ett roligt och utvecklande arbete som öppnade upp mina ögon för rekryteringshantverket och möten mellan människor. Jag kände att detta skulle passa mig och 2009 fick jag möjlighet att börja med rekrytering av interima chefer och styrelsetillsättningar, vilket tog mig vidare i branschen och sedan 2013 arbetar jag med chefsrekrytering på Maquire. Fram till idag har jag tillsatt över 200 ledaruppdrag till våra kunder över hela Sverige och jag stortrivs med detta!
Det är främst att få träffa alla dessa duktiga och professionella människor som jag har förmånen att intervjua. Det som driver mig och ger energi är också att finslipa hantverket, metodiken och att snabbt kunna läsa av människors förmågor och kompetenser. Det är få saker som är så tillfredställande som en riktigt bra rekrytering där både kunden och kandidaten är nöjda.
Det är den digitala förändringsresan. För 10 år sedan kunde man genomföra en rekrytering enbart genom annonsering i dagspress. Idag jobbar vi med search och uppsökande kontakt kombinerat med digital marknadsföring – ett helt avgörande arbetssätt som vi upplever är väldigt framgångsrikt. Trots att rekryteringsbranschen är ganska konservativ har vi de senaste åren upplevt en snabb förändring gällande hur vi hittar kandidater, annonserar och intervjuar. Det är en spännande tid vi går till mötes!
Ta upp frågan med ersättning tidigt i processen, speciellt på ledningsnivå där lön och villkor kan skilja mycket. Det finns inget tråkigare än när en perfekt kandidat väljer att hoppa av på grund av att man inte kan nå varandra villkorsmässigt. En sak till, om du är extern rekryterare så sätt en tydlig tidplan och boka in alla involverade tidigt i processen, framförallt när det är beslutsfattare från olika länder eller från olika orter som skall delta.