Vår verksamhet har inte påverkats förutom att vi har vidtagit samma åtgärder som alla andra när det t ex gäller att jobba på distans. Många företag har ju tyvärr ställts inför tuffa utmaningar men där är det tvärtom för oss. Vi har samma verksamhet igång och efterfrågan är ungefär som tidigare så vi är ganska oberörda. Det är skönt att komma in i en verksamhet där man kan fokusera på framtid och utveckling istället för neddragning och anpassning. Rent resultatmässigt och ekonomiskt har vi det senaste halvåret till och med haft det bästa resultatet någonsin vilket är fantastiskt.
Det är ett mycket spännande utvecklingsprojekt där vi kommer få en ny egen anläggning som förhoppningsvis blir mycket effektiv. Vi köper in spannmål från i första hand våra medlemmar och säljer sedan vidare till svenska kunder men ungefär hälften av spannmålen exporteras ut i Europa. Idag går all export via Uddevalla hamn där vi lastar ut spannmålen genom vår partners anläggning. För att kunna lasta större fartyg på ett mer effektivt sätt krävs en ny, modern anläggning med högre kapacitet, vilket vi nu planerar för att investera i. I dagsläget får vi lasta max 8 000 ton men med den nya exportanläggningen kan vi lasta upp till 30 000 ton vilket innebär att vi i framtiden kommer kunna exportera till både Nordafrika och USA om vi vill.
Vi har relativt många ägare där de flesta är entreprenörer som är drivna, duktiga och viljestarka. Det är väl det som skulle kunna vara utmanande med en medlemsorganisation, att få de flesta medlemmarna att i hög grad fokusera på det vi vill ha ut av organisationen. Det kan finnas många starka viljor men får man ihop det på ett bra sätt så kan organisationen bli hur stark som helst – då är man nästan oslagbar. Hos oss fungerar det mycket bra och jag tror att man kommit så långt eftersom företagets kultur lever hos oss alla. Man jobbar för våra medlemmar och står man inför ett vägval då ställer man sig frågan -skapar detta värde för våra medlemmar eller inte?
Det handlar om att vi vill skapa bästa förutsättningarna för att medlemmarna ska få en så god ekonomi som möjligt i sina lantbruk. Det finns även andra parametrar som bidrar till ökad bondenytta vilket också kan vara våra konkurrensfördelar. Vi har t ex säljare som jobbar mer som rådgivare och skapar lantbruksplaner med inställningen att istället för att sälja så mycket som möjligt vill de sälja så rätt som möjligt utifrån medlemmarnas respektive förutsättningar. Ökad bondenytta innebär även att vi håller hög servicegrad och är snabba och flexibla.