Tom Rydell, VD för World Trade Center och City Office – “Nu går glädjetåget!”

    Tom Rydell har som ambition att skapa “sveriges mest hälsosamma kontorshotell”, vilket han tillsammans med sina kollegor jobbar för dagligen. Hans uppdrag som VD är att sätta verksamheterna på kartan och samtidigt få dem att växa- en uppgift som går som tåget!

    I januari 2021 började du som som VD för World Trade Center i Göteborg och City Office i Stockholm, berätta om ditt uppdrag!

    Tiden går väldigt fort när man har roligt på jobbet, vilket jag har varje dag nu för tiden! Mitt uppdrag som VD för World Trade Center Göteborg och City Office i Stockholm är att sätta våra kontorshotell på kartan och samtidigt få oss att växa på ett lönsamt och hållbart sätt. Målet är helt enkelt att göra det tydligt varför företag och även våra anställda ska välja oss istället för någon av våra konkurrenter. Vi vill vara en mötesplats för stora och små företag i olika stadier av bolagens livscykler och kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats till ett attraktivt prisläge, mitt i centrala Göteborg och Stockholm. Vi har en målbild av att vara Sveriges mest hälsosamma kontorshotell och arbetsplats och är en bit på vägen då vi bland annat erbjuder våra anställda och kunder träning på arbetstid, förmånliga medlemspriser på de stora gymkedjorna i Sverige. Vi har även verktyg som kan hjälpa hyresgästerna att aktivera sig under sin arbetsdag så som pilatesbollar istället för kontorsstol och balansplattor eller trampcyklar att stå/sitta på under möten.

    Det låter som att du hamnat helt rätt! Hur har vägen hit sett ut för dig?

    Jag kan beskrivas som en Eskilstunapöjk som via studier i Växjö, Düsseldorf och Halmstad kom till Göteborg 2005. Min röda tråd, oavsett vilka tjänster jag har haft eller företag jag har jobbat på, har varit affärsmannaskap och processutveckling. Detta huvudfokus har varit med mig sedan jag startade som revisorassistent på PWC för flertalet år sedan för att därefter gå vidare till finansbranschen där jag jobbat ca 10 år i olika roller på stora som små banker. I rollen som Företagsrådgivare på Swedbank kom jag i kontakt med Nordic Wellness som jag upplevde som ett spännande företag. Jag blev CFO för Nordic Wellness år 2016 och var där delaktig i tillväxtresan där vi fick bolaget att öka i omsättning från en halv miljard till en hel miljard på dryga fyra år och samtidigt vända från negativt till positivt resultat.

    Vad har varit fokus sedan du klev in i din roll?

    När jag började som VD i början av förra året var vi mitt i en pandemi med alldeles för många outhyrda kontor och en ganska stor ovisshet kring hur framtidens arbetsplats skulle se ut. Fokus från start blev därför försäljning, att bygga ett starkt team och hitta nya sätt att attrahera nya kunder och behålla befintliga. I dagsläget har vi 100 % beläggning på två av våra tre anläggningar och 98% på den tredje, vilket är högre än vi någonsin haft tidigare. För att göra detta möjligt har vi omorganiserat oss och förändrat attityder och kultur i bolaget – tillsammans styr vi över hur vi vill att vår arbetsplats skall vara. Ganska tidigt myntade jag uttrycket ”nu går glädjetåget” med innebörden att nu skall vi ta detta bolag framåt och uppåt och viktigast av allt, vi ska ha kul längst vägen! De som ville följa med på glädjetåget är kvar inom bolaget och vi har idag blivit ett starkt gäng där vi stöttar i motvind och firar tillsammans i medvind. Som team lyckades vi växa mitt i pandemin och nu ser vi gemensamt fram emot att ta bolaget till nya höjder.

    Vad gör ni på World Trade Center under hösten?

    Just nu har vi en positiv utmaning framför oss då vi ser en fortsatt ökad efterfrågan kring de tjänster vi erbjuder. Vi jobbar inom en bransch som växer vilket gör det ännu viktigare att fortsatt vara tydliga med vilka vi är och varför företag skall välja just oss och inte våra konkurrenter. Under hösten startar vi självklart även igång alla härliga events som varit pausade nu under sommaren – alltifrån träningspass till lyxfrukostar och månadsvisa afterworks, vilket jag vet är efterlängtat.

    Detta är ditt första VD-jobb, hur känns det egentligen?

    Jag tycker att det är väldigt spännande! Jag kommer från ganska operativa roller och att ta sig därifrån till det mer strategiska är förstås utmanande. Om jag exempelvis går förbi en blomma som ser hängig ut så vattnar jag den, jag vill vara med vid varje event och dessutom är jag gärna med och säljer eftersom det är så kul att göra affärer. Efter hand har jag börjat fokusera allt mer på att hålla mig till det strategiska och prioritera min tid utifrån detta. En annan viktigt del är att finnas där som ledare och finnas till för den som har behov av hjälp eller bollplank. Att prioritera min tid är hela tiden en utmaning. All formalia kring styrelsearbete tar nog mer tid i rollen som VD än vad jag trodde, det är en aha-upplevelse. Att vår ägare ger mig stor frihet och ansvar tror jag är en av framgångsfaktorerna och att få möjlighet att vara med och påverka så här mycket är riktigt roligt.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin