Staffan Sjöstedt, VD SETEK Group – om att leda en spännande tillväxtresa

    Efter snart ett år som VD för SETEK Group reflekterar Staffan Sjöstedt över en intensiv och spännande period fylld av förändring och framsteg. SETEK Group befinner sig i början av en spännande tillväxtresa där fokus ligger på att skapa värde för sina kunder och partners. Staffan berättar att med nya satsningar, en omformad ledningsgrupp och stora möjligheter inom teknik och elektrifiering är de redo att ta SETEK Group till nästa nivå.

    Du har snart varit VD på SETEK Group i ett år. Vad har du fokuserat på?

    SETEK är en organisation fylld av kompetenta och duktiga medarbetare och vi beger oss nu ut på en tillväxtresa med många spännande möjligheter framåt. För att lyckas behöver vi fokusera på vårt värdeskapande. En stor del av mitt första år har handlat om att skapa tydligare struktur och förbättra våra processer samt arbeta med vår företagskultur. Jag har spenderat mycket tid med våra kunder för att förstå deras behov nu – och framåt. Vi har tidigare arbetat ganska brett, men behöver nu fokusera mer på det vi är bäst på och det som skapar mest värde för våra kunder.

    Vi har under året även formerat vårt dotterbolag i Tjeckien som är vår logistikhub. Det har varit ett spännande och intensivt år med arbete på många olika håll!

    I din roll handlar det om att leda och utveckla verksamheten med ambitiösa mål. Vad ser du som de största möjligheterna och utmaningarna?

    Det vi gör och våra produkter ligger helt rätt i tiden. Vi hjälper företag med datadriven utveckling så att de kan få tillgång till och analysera sin data genom att koppla upp system och produkter. Exempelvis hjälper vi fordonsbranschen med deras elektrifieringsresa och skapar smart hantering av hård- och mjukvara i produktion. Just nu ser vi en trend där många företag flyttar sin produktion från Asien till Europa och Sverige, och som jag ser det är våra möjligheter framåt obegränsade.
    Utmaningarna för oss är att hinna med allt vi vill göra, inte minst när det gäller att lyckas rekrytera för att fortsätta växa. En annan utmaning är regelverken som blir alltmer omfattande och som ökar den administrativa delen.

    Hur ser du på den tekniska utvecklingen inom er bransch, och hur anpassar ni er till den?

    Den tekniska utvecklingen går otroligt snabbt och kommer bara att accelerera. Samtidigt ökar också regelverk och lagkrav, speciellt inom fordonsbranschen. Det är en utmaning att kunna klara av både och. Då vi är ett förhållandevis litet företag har vi fördelen att vara flexibla och arbeta agilt för att kunna vara med i den tekniska utvecklingen framöver, men vi måste veta vilket värde vi ska skapa.

    Du har under ditt första år format en ny ledningsgrupp. Vad har varit viktigt för att skapa en bra gruppdynamik?

    Jag har ett fantastiskt ledningsteam med mycket driv framåt. Då det är en helt ny konstellation har vi behövt spendera mycket tid tillsammans för att kunna utmana, sporra och hjälpa varandra. Det är lätt att man fastnar i det hektiska vardagsarbetet så det gäller också att dedikera tid för det långsiktiga företagsbyggandet och fokusera på kultur, vision och affärsplan. Vi har gjort en medveten ansträngning att prioritera strategiska frågor och skapa en öppen och tydlig dialog om vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.

    Är det något annat du vill dela med dig av?

    Vi vill växa och behöver hitta duktiga talanger, särskilt inom teknik och försäljning. Under våren 2025 planerar vi att lansera nya produkter, arbeta med nya kunder och fortsätta utveckla vår kultur och organisation. Vi befinner oss bara i början av en spännande tillväxtresa och har mycket att se fram emot och är redo att ta nästa steg!

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin