I min nya roll som Head of Data på Volvo Penta är jag ansvarig för Volvo Pentas transformation till ett datadrivet företag. Mitt team och jag stödjer Volvo Pentas digitala transformation genom att hjälpa till att göra förändringar i hur data och insikter används i hela organisationen. Målet är att ta nästa steg i vår strategiska riktning genom att införliva affärsvärdet och kraften hos data, AI och ML samtidigt som vi fortsätter att leverera spetskompetens inom dataplattformar och analytics, data governance och data management, informationssäkerhet och data privacy.
Under våren har jag fokuserat på att sätta grunden för Volvo Pentas data & analytics-strategi med stort fokus på att främja en datadriven kultur. Våra människor är vår framtid och tranformationsresan börjar med dem.
Jag är tacksam och hedrad över det förtroende som min chef Rikard Uddström, Chief Digital Officer på Volvo Penta har gett mig. Min roll som Head of Data eller Chief Data Officer är en relativt ny befattning i många företag i Sverige. Det vittnar om en betydelsefull brytpunkt då företag börjar förstå värdet av sin data som en strategisk tillgång.
Under mina år som konsult har jag arbetat med AI, data & analytics-strategier samt digital transformation hos många kunder i olika branscher. En av mina viktigaste uppgifter var att hjälpa mina kunder förstå värdet av deras data, att öka deras datakompetens och i grunden förändra hur de arbetar i sin vardag med hjälp av data & analytics. Det är ett verktyg som alla andra och inte en magisk silverkula som löser alla problem. Jag siktar på att åstadkomma samma förändring och förståelse hos Volvo Penta. En av mina viktigaste uppgifter är att se till så alla inom företaget, från fabriksgolvet till styrelsen, förstår potentialen i vår data och alla sätt vi kan använda den på. Detta för att bli en digital och datadriven industriledare.
Volvo Penta och Volvo Group är inne i en digital transformationsresa med ambitiösa mål och fokus på hållbarhet, digitala lösningar, datainsikter vilket ska leda till en förändring av vårt DNA som företag. Vi går från en tillverkande industriledare med siktet inställt på att bli en digital och datadriven industriledare.
Möjligheterna är oändliga men det kommer att bli en utmanande resa då vi radikalt förändrar allt vi gör som företag. Tillsammans med våra traditionella produkter vill vi erbjuda digitala lösningar och tjänster till marknaden. Vi vill ge våra medarbetare en grundläggande förändring i deras dagliga sätt att arbeta och få alla att skapa en datadriven kultur. Vi arbetar med den senaste AI-tekniken för att säkerställa att vi är konkurrenskraftiga och innovativa. Volvo Penta är mer än 100 år gammalt och förändringar som den vi är inne i tar tid, ansträngning och engagemang från hela företaget. Det kommer att bli utmaningar och motgångar på vägen men i slutändan ”we change to win”.