Låt säga att du ska rekrytera till din ekonomi- eller försäljningsavdelning. Eller kanske till din ledningsgrupp. Du tar fram en kravprofil som passar för tjänsten, publicerar en annons och inväntar ansökningar.
De flesta känner inte till att bara 30% av målgruppen för tjänsten är aktiva kandidater. Alltså de som har antennerna ute, kikar på jobbsiter och ibland söker något som ser intressant ut. Men ungefär 70% av din önskade målgrupp letar inte aktivt efter jobb. De har fullt upp på sitt eget jobb och har inte tänkt att byta arbetsgivare i år. Men nu kommer det intressanta. 80% av de 70 procenten, kan visst tänka sig att byta jobb. Men då krävs det två saker. För det första måste någon identifiera dem och berätta att jobbet finns. Och för det andra, att jobbet och företaget presenteras som ett erbjudande.
Men vad är det som har hänt, och som du behöver känna till?
Den som har svårt att presentera företagets värdeerbjudande för befintliga och blivande medarbetare kommer att få det svårt att behålla och attrahera rätt kompetens. Så ställ dig frågan, varför ska de bästa vilja jobba hos dig?