Merete Pokorny, Marketing Director Svenska Mässan Gothia Towers – “Nu börjar vi äntligen se framåt!”

    Efter många år på Spoon Publishing tog Merete klivet in i sin nya roll på Svenska Mässan Gothia Towers, bara några månader innan pandemin slog till. Nu börjar man äntligen blicka framåt igen och Merete delar med sig av sina erfarenheter av tiden som varit och om framtidsutsikter.

    Du har rollen som Marketing Director på Svenska Mässan Gothia Towers, berätta om ditt uppdrag!

    Jag leder avdelningen Marketing med ansvar att marknadsföra våra 40+ varumärken inom koncernen, vilket inbegriper allt från mässor, möten, kongresser till restauranger, hotell, spa mm. Jag har varit på Svenska Mässan Gothia Towers i drygt två år men känner mig stundtals ny på jobbet. Några få månader efter att jag började slog pandemin till med full kraft och stora delar av vår verksamhet fick näringsförbud. Andra delar kunde fortsätta men i mycket begränsad omfattning. Vi ställdes inför en mängd olika utmaningar när vi plötsligt inte kunde mötas fysiskt i samma utsträckning som förr.

    Inom hotell- och restaurangverksamheten handlade det mycket om att skapa och kommunicera trygghet för de gäster som önskade besöka oss trots pågående pandemi. Inom Mässor och Möten blev vårt fokus att ställa om så att våra kunder och samarbetspartners kunde mötas digitalt. En omställning som i vanliga fall skulle ha tagit 5-10 år att göra fick vi nu göra på några få månader. I samband med detta sattes vi alla på prov i våra respektive roller. När man hamnar i en kris och ställs inför helt nya utmaningar reagerar vi olika. Detta är djupt mänskligt och ska bemötas med respekt. För min del handlade det initialt om att vara närvarande och delaktig samt bidra med så mycket stabilitet som möjligt och det individanpassade ledarskapet blev extra viktigt för att skapa bra förutsättningar i de utmaningar som uppstod. Jag kände stor tacksamhet för de månader jag hade hunnit arbeta med teamet innan Corona. Vi hade lärt känna varandra och hade en bas att utgå ifrån. Jag är grymt imponerad över hur teamet har presterat och utvecklats under pandemin. Vi har lärt oss extremt mycket både om varandra och om att kommunicera förändringar.

    Nu är vi på väg in i något slags normalläge, vad är fokus framåt?

    Nu ser vi äntligen ljuset i tunneln! Restriktionerna har tagits bort och vi kan börja se framåt. Vi har en välfylld mäss- och möteskalender 2022 och en stor anläggning som många vill besöka. Här spelar vi på marknadsavdelningen en viktig roll i att föra ut våra budskap och marknadsföra våra varumärken. Vi ska både innehållsmässigt och kommunikativt möta de delvis nya krav och förväntningar som vår omvärld ställer på oss. Med den snabba utvecklingen under pandemin erbjuder vi numera inte enbart en fysisk mötesplats utan även digitala och hybrida lösningar. Med det kommer möjligheten att kunna erbjuda ett innehåll även efter avslutat evenemang vilket i sin tur innebär nya typer av kommunikativa insatser. Vi måste arbeta insiktsdrivet, målgruppsanpassat och vara relevanta genom hela kundresan. Det blir viktigt för oss att noga analysera, dra slutsatser och anpassa vår marknadsföring och inte minst vårt arbetssätt därefter. Och till det behöver vi säkerställa att vi har rätt kompetens.

    Vad var det som lockade med rollen?

    Få företag kan erbjuda en portfölj med så många varumärken under ett och samma tak som Svenska Mässan Gothia Towers. Att få möjligheten att arbeta med allt från hotell, restaurang, spa till mässor och möten är få förunnat. Något annat som fångade mitt intresse var synen på ledarskap. Jag upplevde att det i rekryteringen av en ny marknadschef var viktigt att hitta en person som hade gedigen erfarenhet av att leda och att det hade hög prioritet. För mig är ledarskapet en absolut förutsättning för att en medarbetare ska trivas och därmed kunna prestera, så det gjorde intryck på mig. Att komma till ett bolag som är så mån om att ledarskapet får ta plats tycker jag är häftigt.

    Blev uppdraget som du tänkt dig?

    De stora penseldragen kring vad uppdraget skulle innebära var tydliga från start. Att det skulle finnas stora möjligheter att påverka rollen kändes spännande. Sedan gick det förstås inte att förutspå att pandemin skulle ändra förutsättningarna så radikalt. Ledarskapet sattes på prov och uppdraget bytte delvis karaktär. Nu när vi snart kan lägga pandemin bakom oss ser jag fram emot att ta mig an rollen lite på nytt. Med nya erfarenheter och insikter utveckla både vår avdelning och våra marknadsföringsinsatser.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin