Det har varit ett högt tempo men jag trivs utmärkt! Jag kom in direkt i hetluften kan man säga, precis när fartygsolyckan och blockeringen i Suezkanalen hade inträffat. Det är en händelse som haft större påverkan än man tror och som krävt en hel del planering för att få transporter att flyta på och få kunderna nöjda.
Vi befinner oss i en stark konjunktur och kan se att under pandemin har efterfrågan och e-handeln ökat vilket gör att svensk export och tillverkningsindustrin totalt sett går mycket bra. Det leder dock till containerbrist i stora delar av världen men även på fartygssidan märks det skillnad då i princip alla fartyg som flyter nu är ute och kör.
Ska företag kunna planera och ha en fungerande produktion behöver man hålla hög leveransprecision. Det är viktigt eftersom alla logistik- och leveranskedjor numera är kopplade till varandra. Grunden i produktivitet är att hålla sina leveranstider men det gäller också att göra det effektivt.
Idag bygger allt på att man köper produkter från den plats där det är billigast och sedan fraktar dem över hela världen – vilket också är det som drivit framgången de senaste 100 åren och som jag tror blir ännu viktigare framöver. Många pratar om att man ska bli ”kontrolltornet” som ska ha kontroll över hela logistikkedjan, men för att lyckas med det behöver man både ha pålitliga processer och snabb kommunikation.
Det sker en stor förändring inom logistikbranschen just nu. Alla vill jobba med förändring, men frågan är vem som vill gå först. I grund och botten är de flesta inte benägna att förändra sig så jag tror det är viktigt att man säljer in en positiv målbild av vart man är på väg. Det måste finnas rätt drivkrafter för att få med sig alla. Automatisering, digitalisering och effektivisering är en förutsättning för att ha ett hållbart logistiksystem i Norden. Jag tror att det finns en stor potential inom det här området och att den här resan, som bara börjat, kommer möjliggöra smartare logistik i framtiden.
APM Terminals har en ambition att vara den gröna terminalen. Vi är redan fossilfria, men nästa steg är att även hjälpa våra kunder att möjliggöra en bättre logistik för dem. Något som många kanske inte känner till är att vi även är stora inom järnvägstrafik vilket är ett område som jag tror vi kommer kunna utveckla mycket. Att hitta smartare järnvägslösningar går dessutom i linje med företags önskan om att förkorta sina ledtider.