Martin Karlsson, Operations Manager på APM Terminals – om vikten av leveransprecision

    Martin Karlsson har efter en rekrytering som Maquire genomförde nyligen tagit sig an rollen som Operations Manager på APM Terminals Gothenburg, Nordens största containerterminal. Martin är utbildad ingenjör och har stor erfarenhet från olika chefsroller inom tillverkningsindustrin och global logistik. Han berättar bland annat om APM Terminals förändringsresa inom automatisering, digitalisering och effektivisering och varför leveransprecision är en så viktig aspekt.

    Nu har du varit på APM Terminals sedan början av mars, hur har dina första veckor varit?

    Det har varit ett högt tempo men jag trivs utmärkt! Jag kom in direkt i hetluften kan man säga, precis när fartygsolyckan och blockeringen i Suezkanalen hade inträffat. Det är en händelse som haft större påverkan än man tror och som krävt en hel del planering för att få transporter att flyta på och få kunderna nöjda.

    Vi befinner oss i en stark konjunktur och kan se att under pandemin har efterfrågan och e-handeln ökat vilket gör att svensk export och tillverkningsindustrin totalt sett går mycket bra. Det leder dock till containerbrist i stora delar av världen men även på fartygssidan märks det skillnad då i princip alla fartyg som flyter nu är ute och kör.

    Du har tidigare sagt att leveransprecision är ditt signum. Vad innebär det för dig?

    Ska företag kunna planera och ha en fungerande produktion behöver man hålla hög leveransprecision. Det är viktigt eftersom alla logistik- och leveranskedjor numera är kopplade till varandra. Grunden i produktivitet är att hålla sina leveranstider men det gäller också att göra det effektivt.

    Idag bygger allt på att man köper produkter från den plats där det är billigast och sedan fraktar dem över hela världen – vilket också är det som drivit framgången de senaste 100 åren och som jag tror blir ännu viktigare framöver. Många pratar om att man ska bli ”kontrolltornet” som ska ha kontroll över hela logistikkedjan, men för att lyckas med det behöver man både ha pålitliga processer och snabb kommunikation.

    APM Terminals har påbörjat en stor resa inom automatisering, digitalisering och effektivisering. Vad är viktigt att tänka på när man ska leda förändringsarbete?

    Det sker en stor förändring inom logistikbranschen just nu. Alla vill jobba med förändring, men frågan är vem som vill gå först. I grund och botten är de flesta inte benägna att förändra sig så jag tror det är viktigt att man säljer in en positiv målbild av vart man är på väg. Det måste finnas rätt drivkrafter för att få med sig alla. Automatisering, digitalisering och effektivisering är en förutsättning för att ha ett hållbart logistiksystem i Norden. Jag tror att det finns en stor potential inom det här området och att den här resan, som bara börjat, kommer möjliggöra smartare logistik i framtiden.

    Är det något annat du vill lyfta fram?

    APM Terminals har en ambition att vara den gröna terminalen. Vi är redan fossilfria, men nästa steg är att även hjälpa våra kunder att möjliggöra en bättre logistik för dem. Något som många kanske inte känner till är att vi även är stora inom järnvägstrafik vilket är ett område som jag tror vi kommer kunna utveckla mycket. Att hitta smartare järnvägslösningar går dessutom i linje med företags önskan om att förkorta sina ledtider.

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    031-303 30 50
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    08-580 800 50
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin