Det har varit ett gäng intensiva månader sen jag klev på som Managing Director på Global Load Out Solutions! Vi har inte bara hunnit sluta vårt första partneravtal som tagit oss flera steg förbi ett traditionellt ramavtal, vi har också hunnit sätta en helt ny strategi. Styrelsen har tagit flera kliv framåt med att skapa vårt syfte som vi tagit vidare, vilket lett till en vision och ett tydligt uppdrag. Därtill har vi implementerat OKR som målstyrning, vilket ger oss en fantastisk möjlighet att styra mot vad vi vill åstadkomma, snarare än att uppfylla förutbestämda KPI:er. Vi har helt enkelt hunnit lägga en riktigt bra grund att växa från.
Jag ser den som oerhört spännande! Både vi och branschen är just nu i sin linda. Möjligheterna på sikt är därför stora, men mycket tålamod och snabbrörlighet kommer krävas längs vägen. Digitalisering handlar slutligen om att få med sig människor och det sker inte över en natt!
En viktig del i vårt uppdrag är att vara experter på vår marknad och säkra ett brett värde för våra kunder. Därför satsar vi på att på sikt bredda vår portfölj med fler digitala, teknikoberoende tjänster mot byggindustrin. Framtiden för branschen är att bli mer effektiv och hållbar, vilket är precis det vi arbetar för. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser på utmaningen kring att kommersialisera ännu fler produkter och säkra kundvärden längs vägen. Det kommer inte alltid vara lätt, men det kommer alltid komma med en stor dos lärdomar!
Den största utmaningen för oss, och mig som ledare, är som för många andra; driva förändring. Med en helt ny strategi på plats måste vi justera vårt sätt att arbeta och det tar tid. Dessutom är det många tidigare beslut som måste omvärderas samtidigt som nya dyker upp. Som alltid är det svårigheten att som organisation landa i vad som ska prioriteras först, när så många delar hänger ihop.
Nästa svårighet är att vi inte bara behöver driva förändring internt, vi måste också driva den externt. Den digitala mognaden hos våra användare och kunder är ofta väldigt spridd. Där måste vi tillgodose behoven hos de som är digitalt mogna och som vill driva framåt, samtidigt som en viktig del i vårt arbete är att se till att fler är med på tåget. Får vi inte med oss massan av användare kan vi inte skapa värde för våra kunder. Just därför är vi väldigt stolta över den positiva respons vi fått från användarna. Många är trots allt rätt svårflörtade när det kommer till digitala lösningar.
Vikten av genuinitet. Vi på Global Load Out Solutions bryr oss genuint om att skapa förändring i en bransch som vill förändras, men inte alltid vet hur. Samtidigt bryr jag mig genuint om de människor som är vår organisation och vill att de ska lyckas. Lyckas de, så lyckas vi. Lyckas vi kommer våra kunder också göra det.