Denna lista kan göras väldigt lång, men för att summera kort så skulle jag säga att företag behöver arbeta med SEO för att öka varumärkeskännedomen långsiktigt. Vill man att målgruppen ska ha en koppling till sitt varumärke när de tänker på en specifik produkt eller tjänst, så är SEO en viktig faktor.
Målet med SEO är att hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet på Google. Om en hemsida inte är SEO-optimerad spelar det ingen roll hur mycket trafik eller besökare du lyckas dra in från annonser. Om hemsidan saknar struktur och användarvänlighet kommer inte heller besökaren göra det du vill att den ska göra. SEO kan förbättra upplevelsen när du besöker en hemsida vilket i sin tur kan öka konverteringar även från betalda annonser.
Jag tycker att Medieinstitutet har gjort ett grymt bra jobb med att förbereda mig inför min framtida roll. Grupparbeten och alla case som vi arbetat med i skolan har varit väldigt likt det jag får göra i praktiken. Även om tillvägagångssättet är detsamma så har jag dock ett mer omfattande ansvar under min LIA. Stor eloge till Medieinstitutet och alla inspirerande lärare!
Jag tror att AI kommer spela en stor roll inom marknadsföring de kommande åren. AI kommer automatisera vissa aspekter av marknadsföring men det kommer också skapa nya roller. Branschen utvecklas konstant med nya program och tillgångavägsätt så det gäller att hålla sig uppdaterad om man vill vara relevant. Av denna anledning så ser jag fram emot att jobba inom branschen för jag älskar att lära mig nya saker!