Många kandidater väljer arbetsgivare som representerar fina värderingar. Därför är det viktigt för arbetsgivare att lyfta fram vilken kultur organisationen präglas av och vad man kan erbjuda kandidater. Bristen på kompetens är uppenbar och det gäller som arbetsgivare och chef att förstå att kandidater väljer sin arbetsgivare och nästa chef lika mycket som de väljer sin nästa kollega. Under de senaste åren har jag bland annat märkt av detta skifte genom att kandidater oftare önskar ta referens på blivande chef.
Det allra viktigaste är att vara ärlig och transparent när det gäller syfte, mål, förutsättningar och utmaningar. Att man sätter rätt förväntningar på rollen så att både kandidat och företag får en tydlig bild av vad uppdraget innebär.
När en kandidat inte blir så långvarig som man hade önskat beror det oftast på att mandat och befogenheter inte stämmer med det som förespeglats. Att tjänsten såldes in som något annat än vad det sedan visade sig vara. För en arbetsgivare är det mycket kostsamt när detta händer då tid och pengar har investerats i att hitta rätt person och introducera rollen. Företaget bör ha en tydlig plan för on-boarding då detta ger ett professionellt intryck och visar på intresse av att kandidaten får ett bra första intryck av sin nya arbetsgivare.