Kampen om kompetensen

    Sveriges ekonomi är nu stark och har kommit tillbaka till nivåer som var före pandemin. Många branscher har rivstartat hösten och det är stor efterfrågan på varor och tjänster.

    Detta har redan lett till brist på komponenter inom industrin, och det spås även bli brist på kompetens. 42% av alla yrkesverksamma i Sverige funderar på att byta jobb inom det närmaste året, och 15% säger att det är troligt att de gör det inom en snar framtid (2021 Work Trend Index). Tänk vad det skulle innebära om de som säger att det är troligt att de säger upp sig snart gör slag i saken för att de får bättre möjligheter att utvecklas någon annanstans.

    På grund av detta är det viktigare än någonsin för varje företagsledning att ha en plan för sin kompetensförsörjning såväl strategiskt som akut. Hur ska du ersätta dina nyckelpersoner om de hastigt lämnar? Och hur ska ni attrahera de nya talangerna för att klara den tillväxt eller transformation ni sannolikt har planerat för.

    Om ni har ett superstarkt arbetsgivarvarumärke – grattis! Men om ditt företag, som de allra flesta, är sådär lagom känt, eller kanske inte alls känt på kandidatmarknaden – ja då behöver man ha ett bra erbjudande för dem man vill attrahera och anställa. Att arbeta i ett företag som har goda värderingar, ett tillitsfullt ledarskap och som erbjuder utvecklingsmöjligheter är uppskattat av nästan alla.

    För att stå starkt rustad inför det nya normala (som säkert inte blir så jättenormalt..) vill vi skicka med tre råd.

    1. Gör en plan för kompetensförsörjning på kort och lång sikt
    2. Tänk över och formulera varför de bästa ska vilja jobba hos er
    3. Ställ höga krav på din kompetensleverantör
    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin