Johan Lundberg, Avdelningschef på Västtrafiks IT-avdelning – om sitt engagemang för ledarskapsfrågor

    För en tid sedan rekryterade Maquire Avdelningschef inom IT till Västtrafik. Johan Lundberg, som fick jobbet, har lång erfarenhet som chef och ledare och har under hela sin karriär varit starkt engagerad i ledarskapsfrågor. Han berättar om sin ledarskapsfilosofi och hur de inom hans avdelning arbetar för att utveckla och anpassa kunderbjudandet för resenärerna.

    Du började på Västtrafik i september. Vad har du hittills hunnit åstadkomma?

    Hittills har det mest varit fokus på ledarskapsfrågor och att lära känna organisationen – att bygga förtroende och skapa en känsla av trygghet hos medarbetarna. Det finns många olika grupperingar med olika behov så jag har jobbat mycket med enskilda samtal för att förstå vilka förutsättningar som behövs inom teamen för att fungera bra. Det handlar om det agila arbetssättet och att omsätta ordet agilt till vad det faktiskt kan innebära i praktiken för människor i en organisation.

    På Västtrafik är ledarskap en profession. Vad är din ledarskapsfilosofi?

    Jag är i grund och botten utbildad kemist så jag brukar säga att min ledarskapsfilosofi innebär att vara en katalysator – att gå in i en grupp, avdelning eller organisation och få andra att prestera, ha roligt och må bra. Jag tror att det finns många som har uppfattningen att man som ledare måste vara tydlig, styra och ställa krav för att uppnå leverans. Men enligt min filosofi så är en god leverans ett resultat av en god arbetsmiljö. Prestation kommer som en följd av att människor mår bra och känner ett förtroende från ledarskapet.

    Ett av Västtrafiks övergripande mål är att utveckla och anpassa erbjudandet för att få en större tillväxt i resandet. På vilka sätt kan er avdelning vara med och bidra till detta?

    Den avdelning jag är på just nu är avdelningen för biljett och kund så vi är i högsta grad involverade i dessa frågor och centralt för oss är att jobba med kundinformation och kunderbjudandet. Vi ser över hur erbjudandet ska se ut framåt för att möta kundernas behov. Det kan till exempel vara vilka typer av biljetter vi ska erbjuda och att säkerställa att det är enkelt för resenärerna att få information om allt de behöver för att göra sin resa. Målet är att återfå kundernas förtroende och öka resandet när pandemin väl släpper.

    Är det något annat du vill lyfta fram?

    Något som man kanske inte har inblick i är att Västtrafiks IT-avdelning har otroligt mycket spännande teknik och vi arbetar med system som håller extremt hög standard. Det finns därför bra förutsättningar att få jobba med spännande saker om man till exempel vill jobba med systemutveckling. De kommande åren är ett av våra mål att rekrytera in mer personal, både seniora men även nyutexaminerade.

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    031-303 30 50
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    08-580 800 50
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin