Hittills har det mest varit fokus på ledarskapsfrågor och att lära känna organisationen – att bygga förtroende och skapa en känsla av trygghet hos medarbetarna. Det finns många olika grupperingar med olika behov så jag har jobbat mycket med enskilda samtal för att förstå vilka förutsättningar som behövs inom teamen för att fungera bra. Det handlar om det agila arbetssättet och att omsätta ordet agilt till vad det faktiskt kan innebära i praktiken för människor i en organisation.
Jag är i grund och botten utbildad kemist så jag brukar säga att min ledarskapsfilosofi innebär att vara en katalysator – att gå in i en grupp, avdelning eller organisation och få andra att prestera, ha roligt och må bra. Jag tror att det finns många som har uppfattningen att man som ledare måste vara tydlig, styra och ställa krav för att uppnå leverans. Men enligt min filosofi så är en god leverans ett resultat av en god arbetsmiljö. Prestation kommer som en följd av att människor mår bra och känner ett förtroende från ledarskapet.
Den avdelning jag är på just nu är avdelningen för biljett och kund så vi är i högsta grad involverade i dessa frågor och centralt för oss är att jobba med kundinformation och kunderbjudandet. Vi ser över hur erbjudandet ska se ut framåt för att möta kundernas behov. Det kan till exempel vara vilka typer av biljetter vi ska erbjuda och att säkerställa att det är enkelt för resenärerna att få information om allt de behöver för att göra sin resa. Målet är att återfå kundernas förtroende och öka resandet när pandemin väl släpper.
Något som man kanske inte har inblick i är att Västtrafiks IT-avdelning har otroligt mycket spännande teknik och vi arbetar med system som håller extremt hög standard. Det finns därför bra förutsättningar att få jobba med spännande saker om man till exempel vill jobba med systemutveckling. De kommande åren är ett av våra mål att rekrytera in mer personal, både seniora men även nyutexaminerade.