Johan Live, PR & Media Relations Manager på Stena Line – om vikten av att vara förberedd och bygga förtroende över tid

    Med över 20 års erfarenhet som kommunikatör och presschef har Johan Live rekryterats av Maquire till sin nuvarande roll på Stena Line – ett uppdrag där press- och mediarelationer står i centrum. Men hur förbereder man sig för att hantera både media, press och potentiella krissituationer? Vi har pratat med Johan om hans roll som PR & Media Relations Manager och om vad som krävs för att bygga långsiktiga relationer och skapa förtroende med journalister och externa intressenter.

    Kan du berätta om din roll som PR & Media Relations Manager på Stena Line.

    Som PR & Media Relations Manager ansvarar jag för Stena Lines press- och mediekommunikation – både reaktivt och proaktivt, dels på en övergripande nivå, dels för våra marknader Danmark och Tyskland. Stena Line är ett mycket spännande företag att arbeta på, och jag är väldigt glad att få vara en del av en verksamhet som är viktig för samhället.

    Hur förbereder du dig för att hantera både vardagliga mediekontakter och mer komplexa krissituationer?

    Att vara väl förberedd är avgörande. Det gäller att identifiera tänkbara frågor i förväg och ta reda på fakta. Jag knyter därför kontakter med de personer inom bolaget som är specialiserade på just de frågor som det gäller.

    För krissituationer har vi väl utarbetade rutiner som regelbundet testas och utvärderas. Uppstår en krissituation är det viktigt att vara snabb med kommunikationen. Det blir ofta ett stort medietryck och då är det mitt jobb att hantera det och agera som ett skydd för övriga organisationen så att de kan fokusera på att hantera situationen. Man behöver vara tillgänglig och ge korrekt information – det gäller att säkerställa att det är sann och relevant information som kommuniceras för att motverka eventuella rykten som lätt kan uppstå.

    Att bygga och vårda relationer med journalister och externa intressenter är centralt i din roll – hur arbetar du långsiktigt med att skapa förtroende i dessa relationer?

    Det handlar i grunden om att vara pålitlig. Att vara tillgänglig, svara när media hör av sig och hålla det man lovat – att man helt enkelt står till tjänst och hjälper journalisterna i deras arbete. En annan nyckel för att lyckas bygga relationer över tid tror jag är att ha respekt och förståelse för deras roll – även när det innebär att de ställer obekväma frågor.

    Vad är största utmaningen med att vara talesperson i ett internationellt företag med många marknader och intressenter?

    Det geografiska avståndet kan ibland göra det mer komplext. Att inte ha samma kännedom om hur medielandskapet och mediekulturen är på andra marknader samt vissa språkbarriärer kan också vara en utmaning. Tack vare ett nära samarbete med kollegor i bland annat Storbritannien och Polen kan vi hjälpas åt att hantera utmaningar på våra övriga marknader.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin