Jag skulle vilja beskriva Samhall som sveriges viktigaste serviceleverantör. Vi erbjuder tjänster såsom lokalvård, tvätt- och textilservice och fastighetstjänster och ser till att personer med funktionsnedsättningar av olika slag får möjlighet att arbeta, utvecklas och bidra. Jag anställdes på Samhall som Produktchef i augusti förra året med ansvar för en då nybildad produktenhet. Vår uppgift är att utveckla tjänster med utgångspunkt i yrkesroller där det finns många arbetstillfällen och möjligheter för våra medarbetare att gå vidare till anställning hos annan arbetsgivare. Vårt kunderbjudande ska vara tydligt och vi vill att det ska vara lätt för våra medarbetare att göra ”rätt”. När det är ”lätt att göra rätt” kan kunden känna sig trygg med att vi levererar på lika sätt, med samma höga kvalitet, oavsett var i landet vi levererar. Rollen som produktchef är mycket rolig och stimulerande och jag trivs verkligen på Samhall! Det händer mycket och trots vår företagsstorlek är verksamheten fantastiskt bra på att vara snabbrörlig och på att fånga nya möjligheter till arbetstillfällen.
Det finns nog egentligen flera saker som tillsammans skapar vår framgång. För det första så har arbetsmarknaden en tendens att fokusera mer på vad människor inte kan göra, än vad de kan göra. Vår uppgift är att tänka tvärtom. Vi är bra på att matcha rätt person med rätt jobb genom att fokusera på de unika kunskaper och erfarenheter som varje människa kan bidra med. Vårt mål är att så många medarbetare som möjligt ska lämna oss för ett arbete hos en annan arbetsgivare. Tillsammans med våra kunder skapar vi på Samhall arbete för ungefär 23 600 personer med funktionsnedsättning och varje år går 1 500 av dessa över till arbete hos annan arbetsgivare, vilket vi är väldigt stolta över! En annan nyckel för att lyckas är, och då citerar jag gärna vår VD Sara Revell Ford – ”Vår affärsmässighet och vårt kundfokus ger oss och våra medarbetare den plats på arbetsmarknaden som vi vet behövs för att leverera enligt uppdraget. Vi är övertygade om att vi löser vår uppgift bäst genom att ha många kunder och en bredd av olika uppdrag”. Vi är helt enkelt duktiga på att lägga örat mot rälsen och se möjligheter för våra medarbetare i förändringar som sker i vårt samhälle och på marknaden. En tredje nyckel är att det finns en mycket stark drivkraft inom Samhall som bygger på det oerhört meningsfulla uppdrag vi har. Den glädje och meningsfullhet som finns i att hjälpa människor som annars stått utanför arbetsmarknaden med allt vad det innebär, är enorm och skapar en värme och ett hjärta i hela vår verksamhet. Det gör att alla gör sitt yttersta och är experter på att se och fånga möjligheter på ett sätt som är fantastiskt oavsett var man befinner inom Samhall. Slutligen är hållbarhet något som alla pratar om idag. Samhall bidrar verkligen till ett socialt hållbart samhälle vilket är något som fler och fler företag och verksamheter ser och vill vara med att bidra till. Även det är en nyckel till Samhalls framgång.
När jag såg annonsen för rollen så tänkte jag att “detta jobb ska jag ha!”. Att få arbeta med något som bidrar till så mycket gott i vårt samhälle, både medmänskligt och ekonomiskt, bidrar till att man känner stor glädje varje dag. Frånsett den kompetens och erfarenhet som krävs för det specifika jobbet så är just den drivkraften en bra utgångspunkt när man söker ett arbete i en sådan här organisation – Att vilja bidra till ett bättre och mer hållbart samhälle.