Så här långt är det väldigt spännande. Jag har tidigare jobbat med bostadsförvaltning med inslag av kommersiellt. Nu är det kommersiellt för hela slanten med kontor, industri och retail. Därtill bygger vi även en ny bostadsrättsförening vid Järntorget. Jag har jobbat hela min karriär med affärsutveckling på bostadssidan och att nu utveckla på den kommersiella sidan är väldigt spännande och företaget vill växa framåt både genom att förädla fastigheter och bygga nya. Man ligger närmare kunden på ett helt annat sätt inom det kommersiella! Gulins har kontor i Sisjön och våra fastigheter finns här och i Mölndal och ett hundratal företag huserar hos oss, vilket är häftigt. Vi har allt i från små kontorsrum till lokaler på 4000 kvadratmeter. Det är verkligen en spännande mix av hyresgäster som finns hos oss, alltifrån storbanker, UPS, Stadium, Bjurfors, Länsförsäkringar och konsulter inom precis allting. Variationen gör mitt jobb extra spännande och jag får möjligheten att se in i väldigt många olika verksamheter! Gulins är faktiskt från början ett herrekiperingsföretag och fastigheten vid Järntorget var den första vi ägde runt 1920-talet. Vi var då först med att sy upp färdiga storlekar och det har blivit lite av en slogan för oss att gå från måttanpassade kostymer till kundanpassade lokaler. Gulins är verkligen ett gammalt och anrikt företag!
Jag tror att man kommer titta mer på anpassade och flexibla lokaler. Kunderna ser över sina behov utifrån sin storlek och i pandemins spår kommer sannolikt fler arbeta hemma och färre behöver kontorsplatser samtidigt. Det handlar nog inte om att gå till det öppna kontorslandskapet, det är inte det vi pratar om, utan snarare en flexibilitet i den bemärkelsen att man kan variera mer. För att vara ett fastighetsbolag med en USP så tror jag att det handlar om att inte fokusera på kvadratmeter utan på behov. Kvadratmetern har blivit så pass dyr att kunderna inte vill betala för något som inte används, de vill kunna hyra konferensrum när de ska ha konferens och förråd när de behöver förråd. Kanske vill man även kunna klustra ihop sig med andra företag på ett nytt sätt varför flexibla kontorshotell kan vara positivt. Detta för att få vara i ett sammanhang där det finns publika och allmänna ytor och där man kan nätverka även utanför sitt eget bolag. För att vara en attraktiv arbetsgivare, framförallt gentemot den yngre generationen som har helt nya prioriteringar, så måste man vara flexibel och göra det möjligt för sina anställda att arbeta både hemma och på kontoret med tyngdpunkten på att jobbet faktiskt blir utfört. Jag tror att man får gjort mer när man jobbar hemma, men tappar det sociala kittet så som man får på arbetsplatsen.
Jag har långa anställningar bakom mig och kände att det var dags att göra något nytt. Det var känslan av att jag hade mer att ge som gjorde att jag gick från Derome till Ivar Kjellberg och av samma anledning hoppade på jobbet på Gulins. Jag sökte rollen och det kändes självklart att ta steget! Sedan var det förstås speciellt att gå igenom en rekryteringsprocess under pandemin och jag träffade både Mia och styrelsen via teams i stort sett under hela rekryteringsprocessen. En stor utmaning just nu är att få hyresgäster till våra lokaler, vi har några tomma. Vi är nämligen inte ensamma på marknaden utan det byggs väldigt mycket kontor i Göteborg!