Åmåls Näringslivs- och kommunikationschef Kristoffer Ljung – om att jobba med varumärkesutveckling

    För en tid sedan rekryterade Maquire Näringslivs- och kommunikationschef till Åmåls kommun. Kristoffer Ljung, som fick jobbet, ansvarar för näringslivsfrågor, information och kommunikation. Rollen är helt ny i Åmåls Kommun och innebär ett stort utvecklingsfokus för att profilera och marknadsföra varumärket Åmål. Kristoffer har en bakgrund inom försäljning och marknad och flera års erfarenhet från kommunikationsbyråer och mediebolag men det här är hans första jobb i en politiskt styrd organisation.

    Vad fick dig att söka den här tjänsten?

    Jag är ursprungligen från Åmål men har de senaste 14 åren jobbat utanför Åmål. Ända sedan jag flyttade tillbaka hem har jag hela tiden haft en tanke i bakhuvudet om att jag även skulle vilja jobba här och använda mina erfarenheter i kombination med min bakgrund till Åmål. Jag har drivit en kommunikationsbyrå de senaste åren och har jobbat med en del kommuner via andra företag. När den här tjänsten väl dök upp så kände jag att det här är en chans jag måste ta!

    Vad är största skillnaden med att jobba i offentlig verksamhet jämfört med det privata näringslivet?

    Först och främst har man en ”jury” som består av alla medborgare som har åsikter om vad som är bra och inte bra. Vilket är så det ska vara såklart. I det privata näringslivet är det istället företaget själv som bestämmer vad som är rätt och fel och styr sitt eget varumärke. Den största utmaningen här är nog hur man får med sig alla – oavsett vad man gör så kan man aldrig göra alla helt nöjda. Vissa beslutsvägar är också längre men det är någonting man får lära sig helt enkelt. Det är olika sätt att jobba på men det behöver egentligen inte ta längre tid än inom det privata näringslivet om man bara har en plan för det. Vi har skapat en väldigt bra enhet här och diskuterar högt och lågt och hjälps åt när vi ska ta beslut om vem som gör vad.

    Din uppgift är att bland annat lyfta och stärka varumärket Åmål. Hur jobbar ni med varumärkesutveckling framåt?

    Sedan jag började har vi påbörjat många olika projekt. Vi jobbar dels med vårt interna varumärke – att få folk att prata positivt om sin arbetsplats. Just nu håller vi också på med en upphandling för webben som är vårt ansikte utåt. Hemsidan ska inte bara vara funktionellt bra utan även innehåll, tonalitet och vad du förmedlar för känsla är viktiga delar. Vi kommer snart släppa vår uppdaterade grafiska profil som också är en viktig del i den externa kommunikationen.

    Den senaste tiden har vi även ökat vår närvaro i sociala medier och börjat jobba mer med rörligt material. Tidigare hade vi endast Facebook där vi mest haft information, men framåt vill jag att vi jobbar mer med kommunikation – att lyfta fram både vad vi gör inom kommunen men också förklara varför vi gör det för att skapa en mer positiv bild och förståelse. Vi har en person som följer med på företagsbesök och filmar vilket är positivt för näringslivet och något jag tror kommer göra otroligt mycket för varumärket.

    Är det något annat du vill lyfta fram eller berätta om?

    Vårt mål är att utveckla näringslivet tillsammans med näringslivet. Vi måste hjälpa företag genom att skapa en positiv bild av Åmål för att dels få fler kunder och fler företag att etablera sig men även för att få arbetskraft. Har du fått en positiv känsla till Åmål så är det också större sannolikhet att du söker jobb här. Alla har troligtvis en känsla för vad de tycker om olika städer i Sverige, även om de kanske inte ens varit där, det är därför det är viktigt att kommunicera för att påverka den bilden.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin