Stefan Marshall, Eftermarknadschef Armatec – om att bygga upp Armatecs nya affärsområde

    Stefan Marshall har för en tid sedan fått rollen som Eftermarknadschef på Armatec med uppdraget att utveckla ett nytt affärsområde med fokus på långsiktigt kundvärde, hållbarhet och tillväxt. Vi pratades vid för att höra mer om de största utmaningarna och möjligheterna i detta utvecklings- och förändringsarbete, vad som krävs för att få med sig medarbetarna på förändringsresan, samt vad som är nyckeln till att framgångsrikt etablera ett nytt affärsområde. Läs hela intervjun och få tips om vad du som ledare behöver tänka på för att lyckas.

    Du har fått en nyckelroll hos Armatec att utveckla ett helt nytt affärsområde, Eftermarknad, berätta lite kort om ditt uppdrag.

    Mitt uppdrag är att bygga affärsområdet Eftermarknad med fokus på långsiktigt kundvärde, hållbarhet och tillväxt. Det är ett nytt affärsområde, men det innehåller en verksamhet som vi har haft länge, det vill säga serviceverksamheten. Syftet med att göra en eftermarknadsfunktion är att få ett helhetsgrepp om eftermarknadsfrågorna. Det gäller att definiera vad eftermarknad är och vilka delar som stärker kundupplevelsen och skapar tillväxt. Det handlar om allt från att se över erbjudandet efter den initiala försäljningen, hur vi jobbar med kundresan till hur eftermarknad kan bidra med serviceinsatser och andra delar som stärker vår hållbarhetsprofil.

    Vad är de största utmaningarna och möjligheterna med att driva utvecklings- och ett förändringsarbete kring eftermarknad utifrån ett hållbarhets-, affärs- och kundperspektiv?

    Jag har fått förmånen att få vara med och göra något från början. Även om de här frågorna givetvis hanteras i organisationen idag så är det en ny struktur och ett relativt blankt papper att börja på vilket ger möjligheten att utgå från vad som efterfrågas och behövs snarare än att börja titta på vad det är vi har idag. Jag kan på så sätt ha ett starkt utifrån-och-in-perspektiv på den här processen vilket är en enorm möjlighet.

    Utmaningarna är nog, som alltid när det är något nytt, att bygga förtroende både internt och externt och att få ut budskapet. Jag upplever att det finns ett väldigt starkt engagemang och en tro på den här satsningen i organisationen, men jag behöver lyckas kommunicera på ett sätt som skapar momentum och engagemang både internt och externt. En personlig utmaning är att jag som person ofta är ganska otålig, så något jag jobbar med är att analysera och låta informationshämtningen ta lite längre tid än vad jag är van vid.

    I ett så här stort förändringsprojekt, vad anser du är avgörande för att lyckas med implementeringen och få med alla medarbetare i förändringsarbetet?

    Framgångsfaktorerna handlar mycket om kommunikationen – att dela och vara transparant med var vi är i processen, hur visionen ser ut för affärsområdet och vad är det vi vill uppnå. Att sälja in en målbild så att alla får en uppfattning om hur det ser ut framåt. Tidsmässigt passar det väldigt bra eftersom vi just nu samtidigt jobbar med en varumärkesuppgradering vilket ger oss lite extra draghjälp, till exempel har vi en ännu tydligare hållbarhetsprofil.

    Vad anser du att man som ledare behöver tänka på för att lyckas när man ska etablera ett nytt affärsområde?

    Primärt handlar det om att vara visionären och få andra att tro på visionen och bygga det i rätt ordning med ett starkt kund- och hållbarhetsfokus. Att vara duktig på att prioritera för att säkerställa att vi gör saker i rätt ordning som gör att vi får chans att utvärdera och se vad effekten blir av det. Som ledare behöver du vara den som bär visionen och kopplar vardagliga händelser och beslut till den för att skapa förtroende och tilltro till satsningen.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin