Stampen Medias Utvecklingschef Henrik Elm – om tidningsbranschens skifte mot digitala produkter.

    Maquire genomförde för snart ett år sedan rekrytering av Utvecklingschef till Stampen Media. Henrik Elm som fick tjänsten har en central roll i att säkerställa att tekniska lösningar går i linje med omställningen mot digitala prenumerationer. Henrik berättar om sin första tid i bolaget, satsningarna inom Stampen och om den starka framtidstron i tidningsbranschen.

    Nu har du varit på Stampen Media i ungefär ett år, vad har du hunnit åstadkomma i stora drag?

    Under min första tid har fokus legat på struktur och ordning. Av flera anledningar hade det blivit åsidosatt och behövde verkligen ses över. I samarbete med vår nya duktiga produktchef Paula Ventura, som också rekryterats av Maquire, har jag sett över processer och rutiner för att forma ett nytt arbetssätt mellan utvecklingsavdelningen och övriga Stampen. Detta har fallit väldigt väl ut och har gett en trygghet till såväl utvecklingsavdelningen som våra beställare.

    Utöver det är vi just nu inne i ett tekniklyft för att uppdatera vår centrala plattform. Vi ersätter gamla legacysystem med moderna skalbara tekniker. Det är lika spännande som det är utmanande.

    Som utvecklingschef har du en central roll i att säkerställa att era tekniska lösningar går i linje med omställningen mot digitala prenumerationer. Hur arbetar ni för att få nöjda läsare och kunder?

    Tidningsbranschen är just nu inne i ett väldigt spännande skede. Det är fortfarande print som står för våra största intäkter men det är ett skifte mot digitala produkter. I framtagande av lösningar och nya tjänster jobbar vi i nära samarbete med hela Stampen. Det är en anda som genomsyrar hela bolaget och som vi alla jobbar tillsammans mot.

    Till att börja med så lyfter vi våra digitala plattformar för att få nya och starka möjligheter att erbjuda såväl en bättre upplevelse av vår kvalitetsjournalistik men också fler spännande tjänster till våra läsare. Men det handlar även om att underlätta arbetet för våra reportrar och vår redaktion så att de kan göra sitt arbete tillgängligt på ett snabbt och enkelt sätt.

    Du har stor erfarenhet att leda, men även bygga upp utvecklingsteam. Vad är viktigt att tänka på som ledare?

    För mig är det väldigt viktigt att hitta balansen mellan när jag ska leda och när jag ska lyssna till teamet. De är experterna och det är mitt jobb att se till att de kan göra sitt jobb så bra som möjligt.

    Jag fokuserar på att undanröja hinder, sätta en riktning och inspirera teamet till att tillsammans finna smarta lösningar för våra läsare. Dessutom jobbar jag verkligen med teamkänslan och ser till att vi har det jäkligt kul tillsammans. Om man inte har en bra stämning så är det svårt att släppa loss kreativiteten och arbetsglädjen.

    Media- och tidningsbranschen är en ny bransch för dig. Vad ser du för möjligheter och utmaningar?

    Det är en helt ny och mycket spännande bransch för mig. Den är precis som man förväntar sig att den ska vara. Här finns original, stort engagemang samt en stökig och högljudd redaktion. Den kan liknas vid en gammaldags börs där det tas snabba beslut direkt på golvet. Jag älskar den höga pulsen och att det är en produkt som i stort sett alla känner till.

    Branschen i sig är fortfarande rätt traditionell. Såväl i hur man producerar men även hur man konsumerar, vilket är något vi jobbar aktivt med att förändra. För i dessa tider när journalistik och fakta som man kan lita på är viktigare än någonsin finns alla möjligheter och vårt uppdrag har fått allt större betydelse så vi har framtiden framför oss. Men den behöver se annorlunda ut än vår historia. Detta angriper vi med nya arbetssätt, nischade satsningar och även nya tekniker bland annat via spännande AI-initiativ där vi deltar aktivt.

    Är det något annat du skulle vilja berätta för våra läsare om?

    Jag tror att jag kan svara på en fråga som många har. När jag sa att jag skulle börja på Stampen och GP möttes jag av flera skeptiska blickar och kommentarer ’Har inte de kursat? Finns det verkligen en framtid där?’. Och det är inte som det varit, men branschen är långt ifrån död. Här finns en stark framtidstro och det är en väldigt teknikdriven bransch. Hos oss är det full fart framåt och vi expanderar.

    Det är även ett gott samarbete mellan olika tidningshus i landet och Norden. Jag deltar i ett råd där vi delar erfarenheter och idéer med varandra för att växa. Så i tidningsbranschen händer det mer än någonsin.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin