Från början startade jag eget för att jag ville bli konsult och kunna realisera egna idéer och drömmar jag haft men inte haft utrymme att göra som anställd. Det första jag gjorde var att starta ett nätverk som heter ”Brew the Future” som syftar till att träffas och prata om vad framtidens HR är. Detta var precis i kölvattnet av att ChatGPT hade lanserats men inte exploderat. Men AI var ett samtalsämne som frekvent dök upp, och när jag fick en fråga från ett företag om att komma och berätta vad AI innebär för dem på HR så sa jag JA. Och sedan januari 2023 har jag lagt väldigt mycket tid på att försöka förstå vad AI egentligen är, hur vi ska använda det på det mest effektiva sättet och vad det innebär för våra organisationer utifrån ett större perspektiv.
Det finns inget område där inte AI kommer att kunna utföra arbete på ett eller annat sätt. Innan OpenAI lanserade sin senaste modell, ChatGPT 4o, i maj tänkte vi att AI inte kommer kunna ersätta mänsklig interaktion och det mänskliga mötet. Men efter den lanseringen med teknik där du både kan prata, dela skärm och filma din omvärld med AI som direkt kan berätta vad den ser och vad du gör, och där AI kan ha ett samtal med dig, coacha, sjunga, skratta – då är det svårt att inte säga att alla områden inom HR potentiellt kan utföras av ett AI-verktyg. Men på kort sikt är det såklart det administrativa, repetitiva och tidskrävande arbetet som AI kommer vara till stor nytta. Allt som har med text att göra – vilket är en stor del av vårt arbete idag.
Överlag positivt! Det finns en stor nyfikenhet men samtidigt en försiktighet innan man förstår när och hur jag ska använda ett AI verktyg i mitt arbete. Många är kloka i att förstå att du inte ska lägga in personuppgifter eller konfidentiell information. Däremot speglar media en bild av att AI är farligt och människans undergång, vilket även jag möter – att det finns en negativ inställning utifrån att det potentiellt kan vara farligt (om det används på felaktigt sätt och med dåliga intentioner). De jag träffar har ju också tagit ett första steg genom att exempelvis ta in mig på en föreläsning, utbildning eller komma på en öppen kurs.
Det finns några framgångsfaktorer som är gemensamt med de som har kommit långt och förutom mod så har de investerat tid i att ge alla sina medarbetare grundläggande AI-kunskap. Det vill säga hur du använder AI-verktyg på ett effektivt och värdeskapande sätt för just ditt arbete. Det andra de gör är att de har tydliga riktlinjer i hur du ska använda AI-verktyg och inte men med betoning på att uppmuntra användandet och inte förbjuda eller göra det svårt och krångligt. Det tredje jag ser att framgångsrika företag har lyckats med är att de har jobbat i tvärfunktionella team och bildat ett ”AI-råd” eller liknande som ansvarar för att omvärldsspana, utbilda, inspirera och sprida goda exempel i sina verksamheter.