Roger Stenfeldt, VD på Spisa Smaker AB – Om färska örter och att vända ett bolag

    Spisa Smaker AB är en av landets största leverantörer av färska ekologiska örter och sallad. De har kunder inom såväl dagligvaruhandeln som restaurangsektorn. Spisa Smaker AB ingår i Spisa gruppen som är störst i Europa på ekologiska örter i kruka och finns i dag på sju europeiska marknader. Roger Stenfeldt är VD på bolaget och berättar för Maquire om hur planen ser ut framåt och ger dessutom sina tips till andra som har ett turnaround-uppdrag framför sig!

    Nu var det snart 1,5 år sedan du gick in som VD på Spisa Smaker AB, vad har ni hunnit åstadkomma under den tiden?

    Mitt uppdrag är ett tydligt turnaround-uppdrag och det var jag väl förberedd på när jag tackade ja till rollen som VD på Spisa. Jag har gjort en liknande resa tidigare och gick in med en förståelse att det skulle bli en tuff utmaning. I stora drag handlar det om att gasa och bromsa samtidigt och i en sådan förändringsprocess är det viktigt att kunna gå in på alla nivåer och verkställa förändringar. Jag har bland annat rekryterat en ny ledningsgrupp, utvecklat en ny organisationsstruktur samt skapat nya rutiner. Vi har gjort nödvändiga besparingar på ca 8–10 miljoner kronor under detta år och besparingsarbetet kommer att fortlöpa även kommande år. En åtgärd vi gjort för att minska våra kostnader är att stänga vårt minsta växthus och konsolidera produktionen till våra övriga tre växthus. Att stänga en anläggning innebär att ett flertal bra medarbetare dessvärre måste sägas upp, vilket väcker känslor och kräver mycket stöttande samtal och kommunikation. Tittar vi historiskt på Spisa så har vi haft en stabil omsättning men samtidigt dessvärre haft ett lika stabilt negativt resultat. Vi är fortfarande mitt i omställningen och omsättningen har gått ner något, men vi skapar förutsättningar för att bygga lönsamhet.

    Var ligger utmaningarna framåt?

    På kort sikt handlar det om att öka omsättningen. En annan utmaning är att fortsätta att minska våra kostnader där bl a energi utgör en väsentlig kostnad. Vi har gjort en energikartläggning och startat ett arbete för att minska vår energiförbrukning. På lång sikt handlar det om att hitta nya sätt att odla. Vi använder oss av traditionella växthus idag men testar att odla inomhus med LED-belysning. Vi sneglar också på om vi ska fortsätta odla ekologiskt eller om vi skall odla konventionellt. Vi gjorde en liten konsumentundersökning där det blev mycket tydligt att kunden väljer svenskproducerat framför allt annat. Detta har vi tagit fasta på i vår kommunikation och är nu tydligare med att våra produkter är såväl svenskodlade som ekologiska.

    Vad skulle du vilja ge för tips till andra som är intresserade av att ta sig an ett turn around-uppdrag?

    När man antar sitt första turnaround-uppdrag är mitt tips att ha fokus på att kommunicera mycket med organisationen. I en förändringsprocess behöver man verkligen ha personalen med sig, annars händer ingenting. Ett annat tips är att ha en tydlig målbild redan från början och sedan under resan inte släppa taget om den. Målbilden man har utsätts nästan alltid för prövning och självklart kan man justera den lite under resans gång, men inte vackla alltför mycket från den. Sedan tycker jag att det är viktigt att inte ha några, vad jag kallar för “heliga kor”. Med det menar jag personer som tillåts göra som de alltid gjort just eftersom de alltid gjort så. För att axla turnaround-uppdraget på Spisa har det varit ovärderligt att ha en liknande erfarenhet med sig sedan tidigare, även om det tidigare inte varit på samma detaljfokuserade nivå.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin