Kristina Wärmare, PR – & Kommunikationschef samt Hållbarhetsansvarig på NetOnNet

    Kristina Wärmare har en gedigen bakgrund inom marknad, PR och kommunikation och är en av våra fantastiska utrekryterade kandidater. Idag är hon på NetOnNet i Borås där hon får möjlighet att jobba med att bygga varumärke, kultur och mycket annat! Maquire är nyfikna på hur hon har det i sin roll och på vad hon hunnit åstadkomma under de drygt 2,5 år som hon varit i sin roll!

    Du arbetar som PR- och kommunikationschef samt hållbarhetsansvarig på NetOnNet, berätta om er och om vad du gör på dagarna!

    Jag har jobbat här i 2,5 år och det har varit väldigt händelserika år! Kort sagt är vi en omnileverantör med fokus på hemelektronik och vi startades 1999 i Borås. Vi finns tillgängliga via e-handel och kompletterande lagershoppar där man kan komma och handla fysiskt. Våra lagershoppar är samtidigt logistikhubbar som även möjliggör snabb logistik och service där mer än hälften av Sveriges befolkning faktiskt kan få leverans samma dag! Vi har 29 lagershoppar, närmare 1000 medarbetare i Sverige och är nu del av Komplett Group som är en av Nordens största e-handlare.

    Jag arbetar som PR- och kommunikationschef och är dessutom hållbarhetsansvarig. Ett viktigt fokusområde för mig är vår internkommunikation där målsättningen är att med hjälp av transparens och högt medarbetarengagemang bidra till en fortsatt stark företagskultur. När det gäller externkommunikation handlar mitt jobb mycket om PR, där vi driver ett strategiskt och taktiskt arbete med målsättningen att öka varumärkeskännedomen hos slutkunder samt driva försäljning. Vi har tagit ett fast grepp kring PR-arbetet och kopplat det tydligt till vår kommersiella plan och årshjul för att stötta vår affär. Exempelvis tar vi fasta på vad som är aktuellt och pratar om luftreningsprodukter under pollensäsongen och om grillar när det är grillsäsong. Vi arbetar med en bred palett av aktiviteter som i slutändan över tid har genererat ett jättefint utfall i exponering och synlighet i både nyhets-, bransch- och affärspress som till exempel Dagens Industri, TT, Ekot, SVT och TV4 för att nämna några. Genom detta kan vi förstås också driva vår employer branding och för att attrahera personer att vilja jobba hos oss. Jag ansvarar även för företagets kriskommunikation.

    Du har arbetat på NetOnNet i snart tre år, vad har du och ditt team hunnit åstadkomma hittills?

    Utöver kommunikationen som jag just berättade om ansvarar jag även övergripande för NetOnNets hållbarhetsarbete. Här har vi lagt grunden för och tagit fram ett hållbarhetsramverk som grundar sig i FN:s globala hållbarhetsmål. Vi har identifierat fyra områden där vi har vår största påverkan, men också störst möjlighet att påverka, och det är från det här ramverket som alla våra satsningar inom hållbarhet utgår. Ett av områden är minskad klimatpåverkan, där vi har tagit ett antal kliv även om vi har mycket kvar att göra. Till exempel har vi gått över till ursprungsmärkt el för alla våra lokaler och våra logistikexperter jobbar med att utveckla vår logistik för att minska våra utsläpp. Ett annat fokusområde är att vi ska vara en ansvarsfull aktör. Vi arbetar strukturerat med att säkerställa en god och trygg arbetsmiljö för alla i vår värdekedja och att vi alltid agerar etiskt som företag. Här adresserar vi frågor som jämställdhet, jämlikhet och mångfald.

    Ytterligare ett område i vårt hållbarhetsramverk är att arbeta för hållbara produkter och produktionsled. Vi har ett ansvar för att säkerställa att de som producerar produkterna vi säljer under egna varumärken har schyssta villkor och en bra arbetsmiljö. Bland annat arbetar vi med så kallade factory audits hos våra leverantörer för att säkerställa efterlevnad av vår Code of conduct. Det handlar även om att arbeta med kvalitetsutveckling för att säkra att produkterna håller längre och kan repareras om de går sönder. Det fjärde området handlar om cirkulära resursflöden och är riktigt spännande! Under året som gått har vi utvecklat vårt erbjudande inom försäljning av begagnade produkter. Många vill köpa begagnade produkter och tycker att det kan vara en trygghet att köpa begagnat av en större aktör som oss. Vi har även lanserat “Hyreshyllan” nu i vinter där man kan hyra bland annat träningsklockor, laptops och mobiler. Att hyra sina prylar kan passa den som är en early adopter och alltid vill ha det senaste, eller någon som vill testa nya prylar men som av princip inte vill köpa nytt. Eller så är man kanske mellan två jobb och behöver en laptop i två månader eller vill testa om produkten är något för dig innan du faktiskt köper den.

    Slutligen, vad har du för tips till andra som vill jobba med samma sak som du gör?

    Min utbildningsbakgrund är inom medie- och kommunikationsvetenskap som jag kompletterat med företagsekonomi. Generellt tror jag att det är viktigt att vara bred i sitt kunnande och att hänga med i utvecklingen. Att ha ett stort kontaktnät är bra eftersom det ger möjlighet att fråga andra duktiga människor om saker och ting och utbyta erfarenheter. Var modig och våga tacka ja till möjligheter som dyker upp, även om du inte har testat det tidigare. Och slutligen; välj din chef med omsorg!

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin