I stort så har jag ansvarat för att se till att våra kunder ska kunna använda våra produkter och utföra sin operativa verksamhet med så hög produktivitet som möjligt. Det handlar om att möjliggöra försäljning av våra tjänster, som oftast är uppkopplade tjänster, till kunderna för att de i sin tur ska kunna hjälpa sina lastbilschaufförer att utnyttja produkterna på ett så optimalt sätt som möjligt.
Jag har även varit ansvarig för vår digitala kundkanal Volvo Connect. Det är en plattform där våra kunder kan abonnera på våra tjänster och då se information och data om alla sina fordon. Det ger dem möjlighet att ta bra beslut i sin dagliga verksamhet för att vara konkurrenskraftiga via så hög produktivitet som möjligt. Vi har även tjänster inom säkerhet där tanken är att öka medvetenheten om chaufförernas beteende i trafiken samt övervakning av lastbilens status ur ett driftssäkerhetsperspektiv. Är det fel någonstans så kan man i Volvo Connect direkt planera för reparationer m.m.
Vi jobbar med att optimera hela transportkedjan. Till exempel finns det idag lagkrav på att chaufförer ska ha särskilda vilotider. Där tillhandahåller vi genom våra system en möjlighet för både chauffören och de som anlitar chauffören att se när det är dags att ta paus. Vidare finns miljörelaterade tjänster som hjälper lastbilschaufförerna att köra så effektivt som möjligt, vilket också sparar stora pengar i bränsle. En annan viktig del i våra transportsystem är att hela tiden kunna se var lastbilen befinner sig och vi har även avancerade navigationssystem som berättar hur chauffören ska köra för att så effektivt som möjligt ta sig från punkt A till B.
Jag ska ansvara för samma område som tidigare men istället för lastbilar så gäller det anläggningsmaskiner. I anläggningsbranschen finns det mycket ineffektivitet och man har inte kommit särskilt långt när det gäller digitalisering. Jag kommer därför fokusera på att effektivisera och öka produktiviteten i kundernas verksamhet inom segmentet construction. Vi har nyligen jobbat med ett projekt för Västlänken där vi tagit fram en lösning där lastbilar och anläggningsmaskiner kommunicerar med varandra. Vi har sett till att maskinerna hela tiden lastar 100% – lastar du för mycket får du böter och lastar du för lite behöver du köra onödigt många gånger. Bara på Centralstationens utgrävning har vi minskat med 1 100 transporter på 10 månader. Det är produktivitet! Och det ger både bättre trafiksäkerhet, mindre slitage, mindre utsläpp och självklart även mindre kostnader. NCC i Västlänken var vår första kund och nu håller vi på att skala upp det till Europa och så småningom resten av världen.
Allt går mot tjänstefiering. Du köper inte en bil – du privathyr den eller köper den som en tjänst. Du vill konsumera när du vill. Corona-pandemin har accelererat den här utvecklingen ytterligare. Nu fokuserar man stenhårt på elektriska fordon vilket i sin tur skapar nya tjänster. Det blir även allt viktigare att vara kundfokuserade – vi måste förse kunden med de produkter och tjänster som passar dem bäst och hjälpa dem att lyckas.