Generellt får vi en bild av att våra kunder börjar återvända till någon typ av normalläge, även om normalläget kommer att skilja sig från hur det såg ut innan pandemin slog till. Fler och fler återvänder till sina kontor, om än på ett mer flexibelt sätt. Hur återgången går till skiljer sig åt från arbetsplats till arbetsplats men vi kan tydligt se att utgångsläget är det samma; man vill kunna erbjuda en flexibilitet i var man förlägger sitt arbete, utan att kompromissa med sammanhållning och företagskultur. En av våra kunder berättar att de haft en policy ”att enbart arbeta hemma” i 1,5 år och att det finns ”en overklighetskänsla över tiden som varit. Att komma tillbaka känns både jobbigt och bra”.
Att det är en omställning att återgå till normalläge är något som flera av våra kunder pratar om. Hur återgången till det nya normala går till varierar mycket, men den samlade strategin hos våra kunder tycks vara att ta det i lugn takt. Flera kunder berättar att det är mer fritt nu än innan men att man satt som riktlinje att vara på kontoret 2-3 dagar i veckan. Precis som diagrammet här ovan visar så är hybridmodellen det som tillämpas mest. Därtill har vi dem som arbetar helt och hållet flexibelt som också är en stor grupp, till skillnad från en minoritet som återgår helt och hållet till hur de hade det innan pandemin satte fart – arbete på kontoret i så hög grad som möjligt.
HR-CHEF
FÖRSÄLJNINGSCHEF
Många beskriver att de framåt vill erbjuda en flexibel arbetsplats med möjlighet till hemmakontor men att man samtidigt vill behålla och fortsätta bygga en stark företagskultur. En del av våra kunder löser detta genom att be medarbetarna synka med varandra vilka dagar de är på plats på kontoret, medan andra helt enkelt sätter bestämda dagar för när man förväntas vara på plats.
Efter att ha lagt örat mot rälsen och lyssnat in våra kunder kan vi på Maquire konstatera att flexibilitet i var man förlägger sitt arbete är det nya normala hos de flesta av våra kunder, på ett eller annat sätt. Som rekryteringspartner har vi förstås även örat mot kandidatmarknaden och vi ser ett tydligt mönster att fler och fler kandidater efterfrågar just en flexibilitet i var arbetet förläggs. Just nu är vi i en tid där kampen om kompetensen är påtaglig och att kunna erbjuda flexibilitet kommer att vara avgörande för att attrahera rätt kompetens. Till er där ute som jobbar med rekrytering vill vi lyfta fram flexibiliteten som en viktig komponent för att attrahera kompetens. Att vara tydlig redan i annonsering om huruvida ni jobbar hybrid, on-site eller remote tror vi är viktigt i det nya normala!