Under hösten 2019 bestämde vi oss för att bygga en studio i syfte att kunna visa hela vår anläggning från en och samma plats och på så sätt visualisera mässhallarna för kunder. Studion har en 180 graders LED-vägg från golv till tak och skulle även kunna användas för olika typer av inspelningar och sändningar, både live och inspelat. När pandemin stängde ner ordinarie verksamhet tog vi snabbt beslutet att bygga fler studios för att möta ett helt nytt behov hos våra kunder och begreppet ”Gothia Studios” föddes.
När pandemin kom kunde vi med vår studio snabbt erbjuda möjligheten att sända webbinarier och digitala möten hos oss. Att vara framför en kamera i en studio kan liknas lite med att vara med i en tv-sändning, och det är det många som är helt otränade i. Vi insåg därför att det inte räckte med att enbart sätta upp en teknisk lösning utan började även jobba med innehållsproduktion, mötesregi och att vara rådgivare till våra kunder när det gäller att agera framför en kamera och göra det lättsamt för de som tittar.
Vi har nu ett antal olika studios för olika behov som går under samlingsnamnet Gothia studios. Vår minsta studio kan användas av 1-2 personer medan vår största studio Gothia Hybrid Event Arena har en stor scen och kan ta emot 300 sittande gäster med en meters avstånd. Våra studios kan användas till allt som man tidigare gjorde på en vanlig konferens och oavsett vad det är för upplägg så knyter vi ihop det både tekniskt och innehållsmässigt till en upplevelse.
Utmaningen med digitala möten och konferenser är att vi människor ganska fort tröttnar på den här typen av stimulans. En tumregel som vi har lärt oss är 20-20-20, det vill säga att efter 20 minuter ska du lyfta blicken på något som är 20 meter bort i 20 sekunder.
Behovet att ha en dialog med kunder och medarbetare är oförändrat stor. Att mötas via dator går ju under en begränsad tid men man vill komma tillbaka till att kunna träffas på riktigt. Det ”nya normala” kommer sannolikt vara att vi har vissa möten digitalt och andra möten fysiskt men framför allt kommer den hybrida lösningen vara aktuellt i framtiden. Sätter vi upp en mässa vill besökare komma hit men det kommer också finnas en förväntan på att delta digitalt. Framåt kommer det inte handla om ifall man ska kunna delta digitalt utan snarare i vilken omfattning.
Ett normalt år har vi 2 miljoner besökare så för oss är det oerhört viktigt att arbeta strukturerat med kunddata och transaktionsdata från alla besökare för att kunna serva våra kunder med relevanta tjänster. Vi jobbar även med att utveckla och effektivisera vår e-handel och att skapa digitala tjänster före, under och efter ett besök. Vi lär oss av andra branscher och jobbar med en mix av att utveckla egna tjänster och hyra in andras tjänster och digitala plattformar.
Vi får såklart anpassa oss efter restriktionerna, ovissheten är brutal, men så som planen ser ut just nu kommer vi i september köra Bokmässan som ett hybridmöte vilket innebär att vi har människor på plats i huset som kan få en upplevelse live men allt kommer även filmas och direktsändas.
Den stora frågan är om människor är beredda att betala för att konsumera tjänster digitalt. Företag är beredda att delta och betala men det tar lite längre tid för privatpersonerna. Innehållet och hur man framställer sitt event blir därför allt viktigare.