Du började på Wallstreet Media i januari i år, vad har du hunnit med hittills?
Det har varit ett otroligt spännande, omtumlande och lärorikt år för oss hittills. När jag började var det ett superhögt tempo och Wallstreet blomstrade, allt var på väg upp och vi överlevererade. Sen kom ju mars och Corona-pandemin och vi blev drabbade precis som många andra. Utomhus- och trafikreklam har varit den mest drabbade delen inom reklambranschen eftersom vi inte får samma räckvidd när folk inte vistas utomhus vilket gör att medieinvesteringarna sjunker. Jag väljer att se den här tiden som har varit som en erfarenhet och försöker lyfta fram vad vi faktiskt lärt oss. Vi har en jättestor utvecklingspotential och det är fantastisk personal att jobba med.

Vad tar du med dig för lärdomar från Corona-pandemin?
Precis som alla andra företag som befinner sig i kris så börjar man finkamma hela verksamheten, personal, motivation, kostnader och affärsmöjligheter. Vi har vaskat fram små guldkorn ur vår verksamhet och kommit varandra ännu närmare vilket gjort att vi helt plötsligt även fått ett tydligt gemensamt mål. Det har varit en otrolig insats av all personal och från mitt håll har bolaget haft en tydlig målbild, hög transparens och mycket kommunikation. Jag har lärt känna bolaget och bolaget har också fått testa sina styrkor och svagheter. Det är en sak att ta sig igenom en kris, men det viktiga är var man står när man kommer ur den.

Wallstreet Media står inför nästa utvecklingssteg att bli mer digitala. Vad innebär det för er och vad ser du för utmaningar?
Just nu har vi en bra marknadsposition. Ju mer reklamtröttheten ökar desto mer attraktiva blir våra ytor. Vi är inte ”in your face” hela tiden utan en del av en större stadsbild. När det gäller företag och reklam vill vi att man har en mix av olika media. Vår vision att gå samman med andra digitala aktörer och tillsammans kunna erbjuda en helhetslösning och se till kundens bästa. Sen finns det såklart även ett intresse att utveckla våra egna skyltar och göra dem digitala, både från ett miljöperspektiv men också för att det är dit allt är på väg. Det handlar mer om att utveckla ytorna vi har snarare än att ändra vår position. Hela branschen kan bli bättre på att samverka för kundens bästa. Om vi prioriterar kunden så vinner vi alla.

I din roll ingår personalansvar för 15 personer där medelåldern i gruppen är runt 28 år. Vad gör ni för att attrahera och motivera 90-talister?
Jag är glad att vi attraherar unga människor för de har väldigt höga krav. Vi jobbar med att vara tydliga i vår identitet vilket ska matchas med den sökandes ambitioner. Vi har en utpräglad kultur med högt tempo, resultatdrivet, positiv stämning och vi jobbar med en otroligt rolig produkt. Men det gäller att anställa efter kompetens och frångå att titta på grupper. Jag tror att det största misstaget som företag och organisationer kan göra är att dela in personer i grupper. För mig är det extremt daterat. Med gruppindelningar kommer fördomar, felriktade förväntningar och vi förminskar potentialen med varje enskild människas prestation. Absolut har vi unga medarbetare men det som jag tror är absolut viktigast för alla ledare är att ha ett individanpassat ledarskap med tydliga målbilder och förväntningar.