VTD’s affärsutvecklingschef Sofi Klavacs – om att jobba i förändring och forma en framtid.

    För ett år sedan fick Maquire i uppdrag att rekrytera affärsutvecklingschef till VTD. Sofi Klavacs fick jobbet och ansvarar nu för att utveckla affärsmodellen och effektivisera processer kopplat till logistik och flöden inom bolaget. Sofi berättar om sitt första år på VTD som i stort handlat om att jobba i förändring och skapa förutsättningar för framtiden. VTD är ett distributions- och logistikföretag som ingår i koncernen Stampen Media.

    Nu har du varit på VTD i drygt ett år, hur känns det?

    Den här tiden har gått vansinnigt fort. Det känns fortfarande lika spännande och för mig som gillar att ha ett väldigt utvecklande jobb så känns det som jag hamnat rätt.

    I stora drag, vad har du hunnit med sedan du började?

    När jag klev in hade man haft några tuffa år ekonomiskt och påbörjat en omställning där VTD förändrat både organisation och intäktsströmmar. Under det här året har det handlat mycket om att jobba i förändring, hitta ett nytt nuläge och forma en framtid. Det har varit mycket fokus på att skapa förutsättningar för en annan typ av affär och hitta nya sätt för hur vi skall organisera oss för att stötta den verksamhet som vi nu har. Vi har vänt den negativa trenden med dåliga resultat och påbörjat ett strategiarbete för att skapa en riktning framåt.

    Vad är mest utmanande med din roll på VTD?

    Jag har affärsutvecklingsansvaret och anställdes för att skapa nya möjligheter och intäkter. Prenumeranter av den tryckta tidningsutgåvan håller sakta på att växla över till en digital prenumeration så vi som bolag har ett behov av att anpassa oss efter det. Samtidigt som en produkt börjar gå ur tiden måste vi axla upp en annan produkt och det gäller att hitta rätt tajming. För mig i min roll är det en utmaning och det gäller att hitta balansen i det.

    Du har tidigare arbetat på Schenker, vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?

    Jag jobbade på Schenker i nästan 12 år så jag har såklart med mig väldigt mycket. Det som jag har mest nytta av i den här rollen är insikten om affärsmannaskap – hur man skapar affärer och relationer. Schenker, med en tysk ägare, har väldigt tydliga processer och strukturer så jag har också lärt mig hur man kan applicera det på rätt sätt och hur det kan stötta ett företag.

    Ett av dina ansvarsområden är att effektivisera samtliga processer kopplat till logistik och flöden inom bolaget. Är det något i det arbetet du är extra stolt över?

    Kopplat till process och internt arbete så är jag mest nöjd med att vi etablerat en egen distributionscentral som gör att vi kan samordna och ha kontroll över våra fysiska flöden. Vi har även tagit tillbaka centrala delar i värdekedjan som vi tidigare haft outsourcat och kan med den kontrollen driva produktutvecklingen på ett helt annat sätt.

    Vad kommer din avdelning att fokusera på under 2020?

    Vi har satt upp ett ganska tufft mål var vi vill vara om tre år och det här året som jag har varit på VTD har handlat om att sätta förutsättningar för att börja den förändringen och nu tycker jag att vi har kommit så långt att vi kan ta nästa steg i resan mot ett framtida VTD.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin