Nu har du varit på Tickster i snart 1 år. Vad har hänt i stora drag i företaget sedan du började?
Det handlar inte så mycket om vad jag åstadkommit utan snarare vad vi uppnått tillsammans. Det finns stor kunskap inom teamet och jag känner att vi alla utvecklats något oerhört under det senaste året. Vi har bland annat fokuserat på att optimera våra processer och skapa klarare strukturer kring roller och arbetsuppgifter. Detta har lett till att vi kunnat spara tid och jobba mer effektivt.

Mer konkret så har vi etablerat en ledningsgrupp internt och släppt en ny version av vår Boxpoint lösning och Blink kassasystem, vilket känns otroligt roligt! Utöver detta har vi också inlett samarbeten med flera spännande aktörer så som Liseberg, Västanå Teater, Ulricehamn FIS World Cup och STCC.

Vad är det mest utmanande och det mest givande i din roll?
Som ledare har jag alltid haft ett slags måttstock - om mer än 45% av mina medarbetare tar kontakt med mig genom att säga ”jag vet att du inte har tid men…” så är jag helt klart för frånvarande. Det har varit utmanande att vara tillräckligt tillgänglig under den senaste tiden då vi genomgått en förändringsperiod. Vi har nu skapat en teamleaderroll. Detta har lett till att informationsflödena förbättrats, vilket resulterat i att jag kunnat bli mer tillgänglig. Och när vi pratar om vad som är utmanande och givande, tycker jag verkligen om att få se hur mycket mina medarbetare utvecklats. Att få se hur människor växer i sina roller är verkligen otroligt givande och kul.

Vad anser du är viktiga egenskaper hos en ledare som arbetar i ett ägarlett bolag?
Innan jag började på Tickster har jag arbetat på Lavasoft, CSOFT och Teamquest, vilka alla var ägarledda bolag. Det viktigaste jag tar med mig från mina tidigare roller är att man ska vara ödmjuk inför vad grundarna startat och byggt upp. Det är inte allas ”cup of tea” som vi brukar säga i England. Det är också avgörande att vara en duktig lyssnare och att hitta effektiva sätt att kommunicera och förhandla som passar båda parterna. Är man CEO på ett företag med hundratals aktieägare är det en helt annan dialog.

Från Arvikafestivalen till en möjlig internationalisering, hur kommer ni att lyckas?
Jag tror att mycket ligger i att vi har erfarenhet av att ha skapat och genomfört en välkänd och uppskattad festival på ett framgångsrikt sätt. Flera som jobbar på Tickster kommer från evenemangssidan och det skapar en djupare förståelse för både kund och konsument. En del av att jobba på Tickster är att man får som förmån att gå på olika evenemang och lära sig om branschen. Detta gör att vi inte bara sitter bakom datorer utan att vi hela tiden har kontakt med verkligheten. Vi är också noga med att lyssna på de samtal som vår Customer Service får från våra kunder och även när deras kunder ringer in och köper biljetter. Vi analyserar informationen vi får in och försöker hela tiden att ligga i framkant med vad marknaden behöver och önskar.

Vilka är de största utmaningarna i er bransch?
Ett växande problem för oss alla i branschen är det här med bedrägeri och oseriösa biljettförsäljare. Biljetter kommer ut på sidor där de inte skall vara och skapar förvirring för både kunder och konsumenter. En annan utmaning är att hela tiden hålla oss uppdaterade med den nyaste tekniken. Det är många start-ups som kommit sen Tickster startade och det är viktigt att vi håller vår marknadsposition samtidigt som vi hela tiden jobbar för att bli större.

Hur attraherar ni kompetens till ert bolag?
Vi har börjat satsa på våra employer branding-strategier. Vi tror mycket på transparens och har bland annat producerat filmer med våra medarbetare och skapat en mejl-funktion där jobbintresserade direkt kan ta kontakt med våra anställda för att få en inblick i företaget. Vi arrangerar också Ticksterdagar tre-fyra dagar om året där vi samlar hela gänget för att ha konferens och hitta på roliga saker tillsammans. Sen tror jag också att människor är genuint intresserade av ett växande teknikföretag inom just nöjesbranschen.

Vad har ni för visioner för framtiden?
Idag är vi den största svenska leverantören. Vi säljer ungefär en biljett var åttonde sekund. För framtiden är det viktigt att förknippas med kvalitet, benchmarking och god företagskultur. Det är möjligt att vi etablerar oss i andra länder och har redan nu ett antal kunder i flera av de nordiska länderna.

Är det något du skulle vilja berätta för våra läsare?
Förtjusningen med jobbet för mig är att kunna verka inom en spännande och rolig bransch som innehåller allt från live-upplevelser, människor – anställda såsom kunder, samt kultur -och sportälskare - blandat med teknologi som optimerar och förbättrar arrangörernas vardag och genomförande av sina arrangemang samt biljettköparnas upplevelser. Biljetten är bara början!