Hur säljer man upplevelser till skillnad från produkter?
Allting handlar om att kunna skapa en bild i kundens medvetande utan att ha möjlighet att visa upp något konkret. Vi arbetar mycket med att förmedla en känsla av hur kunderna skall känna sig när de konsumerar våra upplevelser. Jag tror att detta är ett välfungerande förhållningssätt oavsett vad man säljer. Vi befinner oss i ett medielandskap där vi nästintill översköljs av kommunikation och jag tror att känslomässiga argument sticker ut mer än argument som anspelar på fysiska attribut.

Från att jobba lokalt i Värmland till globalt med STS, vad finns det för likheter?
Allting handlar om relationer. På samma sätt som när jag jobbade i Värmland, eller i min globala roll inom utbildningsbranschen innan det, är alltid relationerna det viktigaste - det spelar ingen roll om det är en platschef i Frankrike eller en lokal partner i Värmland man diskuterar med. Det som däremot skiljer sig är de olika kulturerna, det är viktigt att ta seden dit man kommer och anpassa ett flexibelt och öppet förhållningssätt.

Du har personal i närmare 15 olika länder, hur anpassar du ditt ledarskap i olika kulturer?
Det är något som man anpassar i alla led, allt från hur man klär sig till hur man kommunicerar och förankrar beslut. Ett exempel på något som skiljer sig från vår svenska kultur är hur man anordnar möten. Här i Sverige sitter vi ofta i konferensrum och går direkt in på kärnämnet medan i exempelvis Italien så sitter vi kanske på ett café och småpratar innan vi börjar föra affärsmässiga diskussioner.


Vad är viktigt för att kunna leda effektivt på distans?
Jag tror det är viktigt att arbeta efter en genomtänkt struktur och upprätthålla kontinuerliga möten med cheferna i respektive land. Det finns tendenser i vissa globala företag att det skapas en ”huvudkontoret mot marknaderna”-känsla och därför är det viktigt att arbeta för en inkluderande arbetsmiljö där alla känner att de kan bidra. Även fast jag inte kan ha en öppen fysisk dörr så vill jag att mina kollegor runt om i världen ska känna att jag har en mental öppen dörr.

Sverige är inte särskilt hierarkiskt och bygger på konsensus och detta kan bli en kulturell kontrast för medarbetare i andra länder. Vi är från början ett svenskt företag med svenska värderingar och detta är något vi vill bibehålla. Det är viktigt att kommunicera detta så att medarbetare vågar komma med förbättringsförslag så att vi alla kan växa och utvecklas tillsammans.

Vad är det mest utmanande och det mest givande i din roll?
Det mest givande är nog att få jobba med människor från olika kulturer och att få vara med och driva försäljning i ett globalt bolag. I grund och botten är jag en ganska rastlös person, förändringar utmanar mig och jag triggas av att få möta olika slags människor och kulturer. Största utmaningen är att hitta balansen av vad som ska göras från huvudkontorets sida och vad som görs bäst i varje enskilt land. Vi vill behålla känslan av entreprenörskap samtidigt som vi ska vara någorlunda enhetliga i vår kommunikation. Så frågan som vi brottas mest med är nog vad som ska göras lokalt och vad som ska göras centralt.

Vad har du för visioner för framtiden?
Jag hoppade på det här jobbet för att jag ser enorm potential för framtiden och jag vet att vi med relativt enkla medel kan ta marknadsandelar. Vi har ett gott renommé, en bra produkt, suveräna medarbetare och med det bagaget finns det hur mycket som helst vi kan göra.