Hur är det att jobba på en lokal Sparbank jämfört med en affärsbank i Stockholm?
I stort sett brottas man med samma samtidsfrågor men när det kommer till hur man hanterar medarbetare finns det en del skillnader. När vi anställer en ny kollega utgår vi från personens kvaliteter och skräddarsyr därefter en roll för kandidaten. Om man är duktig och visar på kompetens kan man få stora friheter, och detta gör att våra medarbetare visar stor lojalitet. Vi försöker utbilda våra kollegor och lägga tid på kompetensutveckling, vilket var en tuffare utmaning i Stockholm där medarbetare tenderar att förflytta sig mellan olika företag på en mer frekvent basis.

Något annat som också skiljer sig är enkelheten runt arbetet, i Skara behöver man inte leta efter parkeringsplats i en halvtimma varje morgon.

Vad innebär digitaliseringen för er verksamhet?
Vi måste tänka på digitaliseringen lika mycket som alla andra, det är viktigt att ligga i framkant. Fenomenet ”bankkontor” håller på att förändras och kommer inte ha samma funktionalitet som förut. Om man jämför Sparbanken Skaraborg med större affärsbanker har vi betydligt färre anställda, vilket möjliggör en mer lätthanterlig anpassning till klimatet som råder.

Vad ser du för hot och möjligheter?
Just nu är vårt primära hot myndighetsinblandning som missgynnar små aktörer. Det vill säga om det politiska klimatet förändrar regelverk som påverkar banksektorn. Det är viktigt att föra frågor kring proportionalitet och föra en debatt för att det både behövs mindre och större aktörer i bankvärlden.

Jag ser stora möjligheter för oss. Vi har ett samarbete med Swedbank vilket medför att vi använder oss av samma tekniska lösningar. Utöver detta tror jag att vi kan skapa ett tydligt mervärde genom att vara en naturlig mötesplats för invånarna på landsbygden. Jag tror mycket på lokal närvaro och att detta är ett vinnande koncept för framtiden. Man kan bygga vidare på detta genom att använda sig av kreativa lösningar. Ett exempel är Sparbanken i Eskilstuna som öppnat en kaféavdelning där kunderna kan fika medan de väntar på service.

Banktjänster har blivit allt lättare att jämföra, varför väljer kunder er?
Först och främst tror jag att det beror på att vi är en dominerande spelare i vår egen hemort. Men det beror nog också mycket på vår lokala närvaro. Vi träffar människor i deras ungdom när vi finns där för att sponsra olika kultur- och sportevent. Vår vinst återgår till stor del tillbaka till bygden och jag tror att folk förstår att vi är en omtänksam bank, vilket verkligen uppskattas.

Hur kommunicerar man med kunder som flyttar från sin hemort så att de fortfarande känner ett kundvärde?
Detta är utmanande men också väldigt spännande. Vi har faktiskt en växande skara av distanskunder. Det finns en stor kundgrupp som flyttar upp till Stockholm som väljer att fortsätta använda sig av våra tjänster. Vi får en större riskspridning och detta gör att vi fokuserar mycket på vårt kommunikativa arbete. Vi har till exempel anordnat Pop-up-stores i Stockholm så att vara kunder fortfarande kan få den mänskliga kontakten som vi brinner för. Världen blir mer global och vi är noga med att anpassa oss.

Hur ser framtiden ut och vad har du för ambitioner?
Vi vet vad vi är bra på och allting fungerar väldigt bra, och detta beror till stor del på våra nytänkande medarbetare som kommer med kreativa idéer. Det är viktigt, som ledare i en organisation, att stimulera sina medarbetare till förändring. Framtiden är i hög grad en förändringsresa och det är viktigt att vara öppen för att tänka nytt. Jag brukar tänka att man ska lägga ungefär 10% av sin tid på att spekulera och planera för framtiden. För den dagen du slutar lära dig mer är samma dag som allting stannar till.