Nu har du varit på Sector Alarm sedan början av mars, vad har du hunnit med i stora drag?
Jag har under våren tagit hand om en organisation som vi har fått anpassa efter rådande situation med Coronaviruset. När jag började var det två veckor i normalläge och sedan fick vi permittera och även säga upp stora delar av försäljningsorganisationen. Vi tog ett beslut att inte aktivt gå ut och sälja. Det har varit en hektisk period men samtidigt spännande och lärorikt. När man hamnar i den här typen av situation får man lära känna organisationen på ett helt annat sätt. Vi är nu igång med full försäljning igen och organisationen är större än innan nedstängningen.

Vad är det roligaste med ditt uppdrag som Försäljningsdirektör på Sector Alarm?
Att få vara med och utveckla alla kompetenta unga människor och hjälpa dem i deras jobbresa i livet. Många kommer direkt från skolan och är relativt unga så för oss handlar det om att ge dem rätt förutsättningar för att lyckas och även ge dem en säljutbildning som håller yttersta klass så att de får en bra start i arbetslivet. Jag brinner för att varje dag få driva försäljning – man kan säga att vi spelar match varje dag. Det är full fart framåt. 

Du är bara 33 år gammal men har redan hunnit göra en fin försäljningskarriär. Vilka erfarenheter tar du med dig från ditt senaste uppdrag som Försäljningschef på Eniro?
På Eniro hade jag en liknande roll för ca tre år sedan och ja, det var verkligen en resa som har format mig mycket som människa. Jag är tacksam att jag har fått jobba tillsammans med modiga kompetenta ledare som har gett mig möjligheten att lyckas trots min unga ålder.

När det kommer till försäljning tar jag med mig otroligt mycket, bland annat att lägga tid på de saker som vi vet ger effekt. På Eniro jobbade vi strukturerat med säljträning och fokuserade på aktivitet, dvs att man hade rätt antal kundmöten per dag. Jobbar man med aktivitet och kompetens så leder det till resultat. Det handlar om att inte fokusera för mycket på själva resultatet utan istället fokusera på de saker som leder till resultatet. 

Sector Alarms försäljningsorganisation är hierarkisk och består av flera led där du indirekt har personalansvar för ca 200 personer. Vad är viktigt att tänka på när man ska leda genom andra ledare?
För mig handlar det om att göra saker tillsammans, att skapa en gemensam målbild med mina medarbetare, att ha en tydlig struktur och förväntan på vad vi ska göra och hur vi når dit. För att lyckas med det krävs det att man är lyhörd, att man vågar deligera och lita på sina medarbetare. Min roll innebär bland annat att vara ett bollplank och en coach i vardagen. Samtidigt krävs det en tydlighet från min sida när det gäller vilken riktning vi ska mot och vilka förväntningar som finns på oss.

Vad är ditt fokus de närmsta åren?
Att ge våra säljare möjligheter att lyckas –lyckas dem så lyckas vi. För mig personligen handlar det kortsiktigt om att få en ännu bredare och djupare förståelse för både bolaget och branschen så att jag tillsammans med mina medarbetare kan utveckla vår säljorganisation och få Sector Alarm att växa till nya höjder!

Är det något annat du vill skicka med?
Nyckeln för att lyckas i en försäljningsorganisation tror jag handlar om att kunna motivera människor, få dem att växa och våga lita på att de tar eget ansvar. Det är så man får bolag att växa genom sina anställda.