Sarah Larsson Bernhardt har under de senaste åtta åren jobbat på heltid med sociala medier. För tre år sedan blev hon utrekryterad av vårt systerbolag Jerrie till SKF där hon idag är Global strategisk chef och ansvarar för strategisk närvaro och content. Deeped Niclas Strandh har lång erfarenhet som varumärkesstrateg och planner och sedan 2009 jobbar han på heltid med sociala medier och är idag Social Media Responsible på SEB.


5 snabba med Sarah och Deeped:

Varför är det viktigt för företag att sätta en strategi för sin närvaro i sociala medier?
Du måste ha ett mål med din närvaro och då måste du sätta en strategi annars kommer du gå vilse. Du ger dig inte ut i skogen utan en karta och kompass – och det är vad strategi och taktik handlar om.

Vad är nyckeln till att lyckas med att bygga sitt varumärke i sociala medier?Att ha passion, närvaro och vara ihärdig. Jag tror att en nyckel till framgång generellt är att tro på sin strategi och våga stå upp för sin strategi. Sen gäller det ju också att man kan påvisa resultat. Det är viktigt att inte flacka eller vela för då blir vi inkonsekventa och kommer vi till slut urvattna varumärket.

Detta är det 41:a tillfället som ni tillsammans håller den här kursen på Berghs. Vad har förändrats och är nytt idag jämfört med för några år sedan?Idag kan vi inte längre enbart jobba med organisk räckvidd om vi ska få ut effekt av vår närvaro. Publiken är inte längre fascinerad över att ditt företag finns på sociala medier. Samtidigt är människor mer kräsna och förväntar sig att man är där men de bryr sig inte om vad man gör där. Idag måste vi vara mycket duktigare på att vara relevanta. Sen finns det också en utmaning nu vad gäller både algoritmer men också att vårt beteende och användande i sociala medier har differentierats medan företag tror att allt fungerar i alla kanaler. Det är där komplexiteten ligger men också behovet av att ha en strategi och förstå den.

Sarah, vad är det mest utmanande med ditt jobb som Global Social media manager på SKF?
Vi vänder oss mot 130 marknader och en av de största utmaningarna vi ser är att hålla ihop varumärket, varumärkestonalitet, och uttryck över så otroligt många marknader, och olika kulturer. Vi är ett varumärke, och ska kännas som ett varumärke samtidigt som man måste få en lokal förankring och det kan ibland innebära spännande utmaningar.

Deeped, vad är det mest utmanande med ditt jobb som Social media responsible på SEB?
Den stora utmaningen ligger nog i att sociala medier fortfarande har en perception av att vara enkelt och ses kanske lite som ett komplement. Många tycker att de kan det eftersom de använder sociala medier själva. Utmaningen för oss, och som varit vår drivkraft, är att få sociala medier att vara en självklar och viktig del i marknadsföring och kommunikation och att det har samma komplexitet som alla andra delar.