Gullmarsstrands VD Åsa Hansson – om konceptualisering och att skapa en ”året-runt-rese-anledning”

    Maquire genomförde förra året rekrytering av VD till Gullmarsstrand Hotell & Konferens. Åsa Hansson berättar om sitt första år som VD och om satsningen på att bli en destination. Gullmarsstrand är en fantastisk oas med möjlighet till både uppkoppling och avkoppling i kombination med möten. Trots vårens tuffa tid under corona-pandemi finns det en stark framtidstro och flera utvecklingsprojekt på gång.

    Du har varit VD på Gullmarsstrands Hotell i drygt 1 år. Vad har du hunnit med hittills?

    Först och främst har vi fokuserat på organisationen och ledningsgruppen där vi tillsammans tidigt fastställde våra värdeord som vi sakta men säkert försöker andas varje dag. Under året har vi jobbat med att förenkla flera processer, utvecklat våra produkter och paket, arbetat med köks- och restaurangutveckling samt bytt hotelldatasystem och blivit mycket mer digitala.

    Hotellbranschen är en av de branscher som Corona-viruset slagit hårt mot. Hur har ni blivit påverkade?

    Från mitten av mars och ungefär en månad framåt var det otroligt tungt för anläggningen, personalen, ägarna och för mig som ledare. Det är en månad som jag hoppas att jag aldrig behöver återuppleva. Att behöva korttidspermittera och varsla kollegor som har kämpat och levererat varje dag gör otroligt ont i hjärtat. Som min hotellchef sa, ’jag är inte anställd för att bara avboka’. Men ingenting ont som inte har något gott med sig – vi kommer som anläggning och organisation att gå stärkta ur detta, det tvivlar jag inte en sekund på.

    Gullmarsstrand vill gå från att uppfattas som en konferensanläggning till att bli en bad- och kurort i kombination med möten och konferenser. Hur arbetar ni med konceptualisering av verksamheten?

    Vi vill skapa en destination – en ”året-runt-rese-anledning” – och vi har påbörjat en gedigen affärsplan som vi tror på. Som gäst ska man komma hit av flera olika anledningar; träningsweekend, testa vårt gourmetpaket eller kanske bara relaxa. Kreativitet och kontemplation har ägarna länge haft som ledord för verksamheten och det är något som jag försöker lyfta fram ännu mer.

    Vi har även varit med och startat en grupp som jobbar med ”Destination Skaftö” där syftet är att förstärka, utveckla och varumärkessäkra hela vår vackra ö, Skaftö. Alla destinationsföretag på ön jobbar med detta projekt tillsammans och det känns otroligt viktigt, intressant och givande.

    Vad har ni för utvecklingsplaner för verksamheten de närmsta åren?

    Vi vill fortsätta att utvecklas i den takt som är möjligt. Det handlar om att utveckla vårt wellness-koncept, renovering av hotellrum, hitta nya samarbetspartners men även att bygga fler hotellrum. Vi kommer även att bygga 12 bostadsrätter, vilket är helt nytt för oss, och vår förhoppning är att kunna komma igång med det i början av 2021.

    Gullmarsstrands Hotell & Konferens AB är ett ägarstyrt bolag med tre bröder som ägare. Vad finns det för utmaningar och möjligheter med att arbeta i en ägarstyrd organisation?

    Jag ser mest möjligheter – att få jobba med tre bröder som har lagt hela sin kraft i denna anläggning, det kallar jag passion. Det är en ynnest som jag önskar att fler skulle få möjligheten att vara med om. Vi har otroligt korta beslutsvägar och det skapar ett fantastiskt driv.

    logo

    Maquire Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Maquire Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@maquire.se

    Kontakta oss

    Våra konsulter

    Följ oss

    facebookinstagramlinkedin