Nu har du varit på Direkt Chark i drygt 4 månader. Blev tjänsten som du först tänkt dig?
Jag tycker det stämmer väl överens med det som presenterades i anställningsprocessen. Det som jag märkt och som jag inte hade så stor kännedom om är framförallt branschens totala utmaningar. Det finns många aktörer som slåss om samma kaka.

Under mina första månader på Direkt Chark har jag fokuserat på att lära mig businessen, ta del av våra relationer och träffa kunder. Vi har också tittat på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och skapa en bredare produktportfölj. På Direkt Chark finns både hantverket och medarbetarna, och genom att vara lyhörda för marknadens förväntningar tror jag vi kan fortsätta vara en attraktiv aktör.

Från dagligvaruhandeln till charkbranschen, vad finns det för skillnader?
Det är inte så stor skillnad faktiskt. Det är liknande säljprocesser, utmaningar och processer. Det som är viktigt att tänka på är att vi jobbar med färskvaror vilket kräver snabbhet, framförhållning och stor förståelse för produktionsledet. Till skillnad från exempelvis torrvaror och kosmetik har vi ännu större fokus på prognoser. Men i det stora hela är mycket likadant och relationer med kunder förblir det mest centrala.

2018 var första året då köttkonsumtionstrenden vände, hur förhåller ni er till detta?
Vi pratar om det internt men vi har faktiskt inte märkt av något. Direkt Chark lanserade ett par vegoprodukter för några år sedan men vi tog bort dem ur sortimentet på grund av för liten efterfrågan. Något som vi dock märker är efterfrågan av svenskt kött och det är självklart något som vi anammat. Det är centralt att vara lyhörd för trender men samtidigt tänka långsiktigt.

Hur jobbar du för att skapa ett trevligt arbetsklimat för dina medarbetare?
En av anledningarna till att jag sökte mig till Direkt Chark var faktiskt på grund av den familjära och genuina kulturen. I stora företag kan värderingar lätt bara bli ord som står på väggen men här har värderingarna blivit en kultur. Jag är kravställare på samtliga i organisationen och mitt uppdrag blir här att leva som jag lär och inspirera mina medarbetare till att göra detsamma.

Vad är viktiga egenskaper hos en försäljningschef?
För mig är det viktigt att vara tillgänglig, enkel och coachande samtidigt som jag skapar förutsättningar för frihet och eget ansvar. Jag tror på att vara rak och tydlig och jag förväntar mig samma sak från mina medarbetare. Jag tycker också det är betydelsefullt att man som chef kan avlasta medarbetare med administration, säljmaterial och rapportering så att de får mer tid till att göra skillnad. Jag har jobbat utifrån detta koncept tidigare och vet att det varit en faktor till framgång

Varför Direkt Chark i jämförelse med era konkurrenter?
I en stor bransch med många operatörer är vi ett företag som man kan lita på. Vi står för det vi lovar och levererar alltid hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Jag tror också mycket på vår unikitet i att både kunna leverera basprodukter och innovativa nyheter. Vi är helt enkelt en bra affärspartner som genomsyras av ett stort kundfokus.

Vad är de största utmaningarna med att leverera till dagligvarujättarna?
I charkbranschen finns det ett par stora aktörer som har stark förhandlingskraft. Utmaningen ligger främst i att komma bort från prisdiskussionen till genuina och långsiktiga samarbeten. Effektiva samarbeten resulterar i lönsamhet för båda partner och om vi inte får någon lönsamhet kan vi inte längre vara den aktör som driver innovation och tar fram nya produkter. I dagsläget tycker jag våra partners är öppna och vi för bra diskussioner, vilket känns toppen!

Vad ser du för potentiella nya kundgrupper för Direkt Chark?
Vårt fokus ligger främst på att fortsätta utveckla våra befintliga affärsrelationer men vi ser självklart tillväxtpotential i andra branscher. Jag tror bland annat att det finns affärsmöjligheter inom servicehandeln och HoReCa.

Vad har ni för visioner för framtiden?
Vår uttalade vision är att vi ska bli den bästa samarbetspartnern för handeln. För att lyckas med detta tror jag att vi ska fortsätta vara en kundfokuserad organisation och ständigt utveckla transparenta samarbeten. Helt enkelt utveckla våra erbjudanden och matcha våra kunders behov.