Uppdraget omfattade fullständig rekryteringsprocess och annonserades både digitalt och i print. Trioplast önskade att vara anonyma under sökfasen och därför exponerades tjänsten som ”VD till produktionsföretag” med placeringsort ”norra Skåne”. 232 kandidater sökte tjänsten, och efter ett gediget och omfattande urvalsarbete intervjuades ett stort antal intressanta kandidater av Maquires konsult Monica Lönnbom som var huvudansvarig för processen. Thorbjörn träffade därefter utvalda kandidater för intervju, och efter processens slut stod Björn Ridhammar som stark och värdig vinnare, vald till Trioplast Landskronas nya VD.

VARFÖR VALDE NI MAQUIRE SOM SAMARBETSPARTNER?
Vi bjöd in ett par aktörer som fick presentera sig, av vilka vi föll för Maquire. Vi gillade deras strukturerade process och tyckte det var spännande att testa en ny samarbetspartner.

VAD VAR MAQUIRES STÖRSTA BIDRAG SOM SAMARBETSPARTNER?
Att de var professionella och strukturerade genom hela processen, och hanterade kandidaterna bra. Maquire gjorde ett bra och grundligt urvalsarbete och höll kandidaterna ”varma” under processens gång. Struktur var en röd tråd genom hela processen.

VAD SÅG DU SOM DEN STÖRSTA UTMANINGEN I REKRYTERINGSPROCESSEN?
Antalet sökande - den stora volymen ansökningar sätter strukturen på prov. Men imponerande nog gick processen relativt snabbt och rullade på enligt tidplanen.

VAD SÄRSKILJER MAQUIRE FRÅN ANDRA AKTÖRER I BRANSCHEN?
Strukturen. Processen höll ett bra tempo och klarade alla deadlines trots att det var många kandidater involverade.

HAR DU NÅGOT RÅD TILL ANDRA SOM SKA REKRYTERA LEDARE?
Lägg mycket tid i början av processen, och var tydlig med vad ni efterfrågar. Noggrannhet i uppdragsprofilen är otroligt viktigt!

På bild: Thorbjörn Sagerström